Hjem > Health > Jernmangel

Jernmangel

Jernmangel (hypoferremia) er en av Norges aller vanligste mangelsykdommer. Man regner med at omtrent 15% av alle kvinner i menstruerende alder har denne mangelsykdommen. Det meste av jernet i kroppen, totalt ca 3,8g hos menn og 2,3g hos kvinner, finnes i de røde blodlegemene. Kroppen lagrer også en god del jern i leveren og beinmargen, da i proteinmolekylet Ferritin. Her lagres jernionene som Fe3+. Trenger kroppen mer jern, frigis det altså jern fra disse molekylene.

I et voksent menneske finnes det gjennomsnittelig ca 5 liter blod. Blodet har mange viktige funksjoner, bla. frakter det oksygen og næringsstoffer rundt i kroppen til alle cellene. Oksygenet er bundet til hemoglobinet, som er et protein, som finnes i de røde blodlegemene. Hemoglobinmolekylet har ringstruktur, er rødt på farge og inneholder ett jerniron (Fe2+) lagret i sentrum av molekylet. Det er jernionet i molekylet som gjør at oksygenet binder seg. Har du lite jern i kroppen blir det dermed ikke bundet oksygen til Hemoglobinet.

Det finnes flere stadium av jernmangel. Er det lite jern i blodet, tappes lagrene. Minsker lagrene, vil blodprosenten (jern i sirkulasjon i blodet) til slutt minke. Skjer dette, har man fått det som kalles anemi.

Jernmangel: Lite jern lagret i lever og beinmarg, normal menge jern i sirkulasjon
Anemi: Lite jern i lever og beinmarg, lite jern i sirkulasjon

En vanlig oppfatning er at jernmangel ”ikke er farlig” – noe som forsåvidt er sant ved lett jernmangel. Det som ofte ikke nevnes er symptomene, som svært ofte er ubehagelige og gjerne går utover livskvaliteten. Det er også svært individuelt hvordan kroppen reagerer på for lite jern, og enkelte får tilnærmet ingen symptomer. De vanligste sympromene er:

  • Trøtthet
  • Dårlig konsentrasjon
  • Hodepine
  • Pustebesvær og svimmelhet
  • Hjertebank
  • Øresus
  • Irritabelhet
  • Depresjon

Konsekvensen av for lite jern over tid er rett og slett at kroppen prioriterer. For kroppen er det mye viktigere at hjertet slår, at lungene fungerer som de skal og at alle de indre organene får nok oksygen, enn at kreativiteten og humøret er på topp. Svært mange oppgir derfor trøtthet som første indikasjon. Dette kan imidlertid være symptomer på mye, så en nærmere utredning er nødvendig.

I Norge ble det i mange år tilsatt jern i brunosten (etter den ikke lenger ble laget i jerngryter). Dette for å forebygge nettopp jernmangel. Desverre ble dette avsluttet i 2001, da undersøkelser viste av svært mange normenn fikk for mye jern. Tilstanden hvor kroppen har for mye jern kalles Hemakromatose, og er svært alvorlig alvorlig sykdom. Ta derfor aldri jenpreparater uten at du har fått påvist jernmangel.

Ved en blodprøve kan man enkelt måle kroppens mengde jern. Ferritin er det sikreste kortet for å måle jernmangel, men flere målinger taes gjerne:

  • Ferritin: Kroppens mengde lagret jern i lever og beinmarg
  • Serumjern: Kroppens menge jern som er bundet til Transferrin. Transferrin er et blodplasmaprotein som frakter jernioner i blodplasmaen. Svært lite jern er bundet til Transferrin, under 0.1%. Ved jernmangel økes produksjonen av Transferrin.
  • Total Iron-Binding Capacity (TIBC): Konsentrasjonen av Transferrin-proteinet. I et laboratorium tilsettes jern til serum og deretter måles hvor mye jern serum kan binde.

Kroppen er altså ganske smart på mange måter. Har du for lite jern i kroppen øker kroppens opptak, og har du nok, minker det igjen.

For å gjøre folk oppmerksomme på jernmangel, og hvor stor innvirkning det faktisk kan ha på en persons liv, er det viktig å sette fokus på dette. Jeg har hatt dette problemet i mange år – trass i at jeg spiser svært sunt, trener og tar jerntilskudd. Noen av oss er desverre skrudd sammen slik at vi ikke så lett klarer å «holde på» jernet, av uviss årsak. At det «ikke er farlig» er en påstand jeg har møtt utallige ganger, og som stadig vekk provoserer meg. Ikke farlig!? Så det er ikke farlig om jeg er slapp, tiltaksløs, uten livsgnist og er deprimert? Ingen skal fortelle meg at livet må være på den måten! Og slutt å fortell meg at jeg må gi blod fordi «det er så sunt». Blodbanken vil faktisk ikke ha blod som ikke har nok jern!

Ta blodprøver folkens! ;-)

Advertisements
Kategorier:Health
  1. januar 24, 2009, kl. 17:41

    Ein fin blogpost, og du har så rett så rett :-)

    Eg liker å tru at kroppen min «trener» når eg tapper blod. Om det ikkje stemmer er ikkje så viktig då eg også veit at eg gjer ein god gjerning ved å gi blod.

    Men utan tvil – å ha for lite jern er ingen god ting, og det vil heller ikkje blodbanken ha noko av.

    Så akkurat som Kristy her seier – jern is good for you :-).

    Eg har gitt blod i nærare ti år no, og har aldri tatt jerntabelettar. Men no ser det ut til at jernoverskotet mitt er i ferd med å komme ned på eit heilt normalt nivå, og då må ein fylgje opp.

    Eg er sikkert berre i ferd med å bli gamal :-).

  2. Christer Solskogen
    januar 26, 2009, kl. 11:12

    Evt spise mer biff. Masse biff. Da får du jern i massevis! :)

  3. januar 30, 2009, kl. 19:32

    Ja, det er sant. Men det hjelper ikke så mye om man ikke klarer å ta opp jernet, eller ikke klarer å «holde på det» i kroppen. Men en biff, med rødvin til, og jordbær til dessert er helt klart bra kilder til jern. :-)

  4. mai 13, 2012, kl. 12:16

    lurer på om æ har for lite jern i kroppen’er trøtt og harøresus.hodepine.sove dårlig om natten’er like trøt om dagen.har ikke noe energi om dagen.lurer på om dere har noe dere kan anbfale.

  1. No trackbacks yet.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: