Hjem > Martial Arts > Hodepine og trening

Hodepine og trening

Etter treningen i går kom hodepinen igjen. En grusom hodepine som begynner litt forsiktig, men som bare øker og øker. Da jeg skulle legge meg holdt hodet på å sprenge og da jeg våknet var det like ille. Det er ikke første gang jeg har opplevd dette, og det er utrolig merkelig. Hva i all verden er det jeg gjør som kan forårsake den sånn hodepine? Hodepinen varte til totiden idag, altså hadde jeg vondt i hodet i ca 18 timer i strekk!

Etter litt googling så jeg at det visstnok ikke er et uvanlig problem, men ingen kan med sikkerhet si hva det kommer av. Oksygenmangel? Dehydrering? Overtrening?

Dette skjer aldri etter en normal uketrening, det vil si halvannen time med Taekwon-Do eller ca en time på treningsstudio med litt løping og styrke. Det er altså bare på disse timeslange kretslagstreningene det skjer, og de gangene vi har trent lenge, det vil si tre eller fire timer. Jeg tviler på årsaken er oksygenmangel, dehydrering eller overtrening. Det er kanskje heller muskelspenninger? Nakken får ofte kjørt seg i sparringskamper, og timeslange mønstertreninger er jo ikke direkte avslapning heller. Jeg får undersøke mer..

Kategorier:Martial Arts
  1. november 2, 2008, kl. 20:33

    Jeg får ofte vondt i hodet etter harde treninger, og da har jeg nesten alltid stiv nakke i tillegg. Kjenner godt igjen beskrivelsen av å våkne med vondt i hodet dagen etter trening også.

  2. november 2, 2008, kl. 21:05

    Syns det er litt skremmende å ha vondt i hodet så lenge.. Er det kanksje et tegn på at man har presset seg litt for hardt? Ikke godt å vite hvor den grensen går heller forresten, når hodepinen først kommet i etterkant.

  3. januar 4, 2009, kl. 22:58

    Jeg går litt for muskelspenninger. Tror faktisk nakken får kjørt seg ganske heftig i løpet av en såpass lang tkd-økt.

  4. mars 10, 2009, kl. 14:29

    jeg har også kjent en hodepine i nakken under harde treninger. spesielt under situps. jeg tror det er for at nakken blir overbelastet.

  1. No trackbacks yet.

Legg igjen en kommentar

