Hjem > Martial Arts > Beinhinnebetennelse, del II

Beinhinnebetennelse, del II

En av mine mest populære poster på bloggen, er posten om beinhinnebetennelse. Etter all responsen jeg har fått den siste tiden tenkte jeg at det kanskje var på tide å skrive et nytt innlegg; en slags oppfølging – med litt kjefting.

Det som slår meg, og som egentlig er veldig trist, er at beinhinnebetennelse er en veldig vanlige plage. Ikke bare via bloggen har jeg fått det inntrykket, men jeg trener også jevnlig med folk som har det. Det som er ille er at de aller færreste ser ut til å ta det (nok) på alvor. Ikke det at jeg er den rette til å peke på noen og kjefte; jeg var jo akkuratt sånn selv! Jeg levde i en verden hvor tankene ”det går nok over”, og ”det gjør jo egentlig ingen ting, det er jo ikke farlig” var godt blandet. Men hvorfor gå rundt med smerter om man ikke må?

Jeg har flere ganger nevnt at jeg hadde beinhinnebetennelse i tre år. Om det kan kalles kronisk eller ikke vet jeg ikke, men smertene var tilnærmet konstante i de tre årene jeg hadde det. I mitt tilfelle er jeg overbevist om at det er min overpronasjon som er roten til problemet. Den foten jeg har mest overpronasjon på, er også den foten som alltid er vondest, og som tåler minst. For jeg har vondt innimellom jeg også. Smertene oppstår, hos meg, om jeg trener mer enn ”normalen”. Altså, hver gang jeg skal øke treningsmengden, går jeg gjennom perioder hvor jeg har smerter i leggen, som for øyeblikket. I tillegg til mine faster dager i uken med Taekwon-Do-trening, og innimellom kretslagstrening i helgene, har jeg begynt å løpe 3000-meteren. Og, jogging er som kjent noe av det hardeste man kan utsette sine bein og føtter for. Kroppen min er ikke fornøyd, og gir klart uttrykk for det.

Det er viktig å kjenne seg selv, kjenne sine begrensninger og hva man skal gjøre om man når et ytterpunkt. For min del har jeg innsett at jeg ikke er perfekt, og ønsker jeg å trene og å presse meg (noe jeg jo vil!), er kanskje prisen å betale å gå til behandling når det trengs, og hvile når det trengs. I stede å se på det som et onde, velger jeg å se på det som en investering i egen helse. En investering som ikke er billig, men som jeg har valgt å ta.

Jeg blir stadig vekk spurt hva jeg gjorde for å få vekk betennelsen, og når jeg forteller ser jeg nesten alltid på vedkommende at de ikke har lyst til å gå gjennom det samme. At de ikke har lyst til å bruke så mange penger, og at de ikke egentlig innser hva som må til. Jeg ønsker for alt i verden ikke at noen skal ha smerter hver eneste dag, så folkens; Ta ansvar for deres egen helse. Vær så snill.

Kategorier:Martial Arts
  1. Spiralis
    januar 29, 2008, kl. 17:16

    Ja, beinhinnebetennelse er noe dritt. Har hatt det i mange av min eyngre år. Dengang fikk jeg ingen behandling, bare beskjed om å være i ro. Jeg jobbet intenst med å finne alternative treningsmetoder jeg da.

    Så har det gått mange, mange år og jeg har endt opp som overvektig, veldig overvektig. Med andre ord en tjukkas :). Så for en liten uke siden kom jeg inn på NIMI’s opplegg for overvektige på Helgelandsmoen ved Hønefoss. Kjempefornøyd og veldig motivert. Jeg har nå kommet i gang med det vi har av aktiviteter og spiser oss i hjel (:)). Problemet var jo selvsagt at ikke leggene var veldig glade i plutselig hardkjør og belastning. Beinhinnebetennelsen var raskt på pletten og signaliserte at her skal aktiviteten opphøre. Jeg har etter dette søkt informasjon høyt og lavt. Jeg har bestilt time hos fysioterapeuten vår, men har også begynt med uttøyningsøvelser av musklene bak på leggen. I tillegg kjøpte jeg meg støttebandasjer for å trekke på leggene. Og det må jeg si; etter bare én dag med støttebandasje så er jeg kjempefornøyd. Veldig lite smerte mens jeg hadde dem på, men selvsagt mer smerte etter jeg tok de av. Jeg håper på videre positiv respons på støttebandasjene og uttøyning. Skal se om jeg kan få noen til å massere også :). Kanskje fysioterapeuten evt lege kan komplettere behandlingen når jeg får snakket med de. Veldig interessant å lese historien din. Lykke til videre.

  2. John
    januar 30, 2009, kl. 15:15

    Vil først berømme det første blogginnlegget ditt.. Noe av det beste som ligger ute.
    Har selv hatt beinhinnebetennelse i en tre-fire års tid, helt siden jeg var hardtsatsende junior med 10 treninger i uken og masse løping på tredemølle.. Har ikke gjort noe med det før nå etter nyttår etter at det virkelig strammet seg til, etter nok en runde med mye av denne typen trening. Det har hele tiden ligget som et irritasjonsmoment, og i løpet av høsten i fjor ble det stadig verre før det altså toppet seg nå i januar.
    Jeg har fått to slike «knuter» på innsiden av hver legg, som er ufattelig vonde å kna på, samtidig som resten av nedre tredjedel på begge leggene er vonde.

    Jeg har etter hvert tatt til fornuften og dratt til lege, der jeg fikk en Voltaren-kur som tilsynelatende har hatt en liten, smertelindrende effekt. Samtidig har jeg tatt trykkbølgebehandling, noe som er vondt, men om det kan fungere, er det glatt verdt det. I tillegg har jeg dratt til ortoped og skaffet meg spesialsåler og en analyse av pronasjon/måten jeg går på. Jeg går veldig skevt, og fikk dermed såler som skulle rette opp denne «defekten». Sålene er også laget av et avtrykk av føttene mine.
    Det er for meg tilsynelatende det siste som har hatt størst effekt. Jeg kjenner fremdeles beinhinna ganske godt under trening, men det «hogger» ikke til innimellom som det gjorde før.

    Beinhinnebetennelse er slik jeg ser det et forsømt område, der man ikke har nok kompetanse mtp behandlingsmetoder, og din blogg og kommentarene til den er noe av det absolutt beste som ligger ute med tanke på å lansere alternativer til behandling.
    Runder av med å takke for en flott blogg.. =)

  3. januar 30, 2009, kl. 19:40

    Hei,

    Så utrolig hyggelig at posten(e) min(e) om beinhinnebetennelse har hjulpet deg. Det gleder meg veldig at mine opplevelser kan være til hjelp for andre.

    Jeg håper du får kontroll på betennelsen snart, John. Og husk at det å gjøre noe med det viser styrke – til forskjell fra de som bare driter i det!

    Lykke til videre! :-)

  4. stian
    mars 17, 2009, kl. 22:56

    hva er forskjellen på ein naprat og ein ostopat? eg går til ostopat og ting er blitt mykje betre men vert liksom ikkje heilt kvitt da.har hatt betennelse i ca 5-6 år no. har og hatt ein opperasjon som ikkje gjorde noke fra eller til.(fekk hvile mens eg var sykemldt)

  5. september 24, 2010, kl. 03:34

    Jeg har over lenger tid hat den type betennelse, men for meg gikk det over etter hvert. Kan selvfølgelig ikke være så aktiv nå som før, men ellers er all ok.

  1. april 10, 2008, kl. 14:42

Legg igjen en kommentar

