Hjem > Martial Arts > Beinhinnebetennelse

Beinhinnebetennelse

Beinhinnebetennelse er kjent som den treningsglades værste fiende. Men hva er det egentlig? Hvordan får man det og ikke minst; hvordan blir man kvitt det?

Beinhinnebetennelse er vanskelig å definere, og på folkemunne brukes betegnelsen om nesten alle typer smerter i leggen. Det er likevel få tilfeller hvor smertene kommer direkte av en betennelse, ofte er stive leggmuskler og muskelknuter årsaken. Dette oppstår ofte(re) i idretter hvor man løper eller hopper mye, gjerne uten sko. Medisinsk sett er beinhinnebetennelse en irritasjon i vevet som ligger på innsiden av leggen inn mot beinet; beinhinnen. Betennelsen gjenkjennes ved konstant smerte, hvor gåing og løping oppfattes som ekstremt smertefult. Smerten kjennes gjerne sammen med ”betennelsesdunking”, hvor man kan kjenne pulssslagene i hele leggen.

Beinhinnebetennelse kommer som oftest av feilbelastning, overbelastning eller begge deler. Det kan også være fysiologiske forutsetninger hos den enkelte, for eksempel overpronasjon, skjev rygg, feil beinstilling osv., som kan være delvis eller hele årsaken til problemet. Ofte er det en blanding mellom en fysiologisk årsak og en belastningsskade. Svært mange glemmer at for å få riktig progresjon i treningen og muskelbyggingen er det viktig å hvile mye (halvparten av treningen er hvile!). Første symptom, uansett om det utvikler seg til en betennelse eller ikke, er stive og såre leggmuskler. Vi snakker da om stivhet som ikke er gangsperr og som ikke helt forsvinner ved hvile. Tøying, massering og restitusjon er derfor første steg i å hindre det i å utvikle seg. Blodsirkulasjonen i beina er relativt dårlig, og avfallsstoffer har lett for å hope seg opp. Blir symptomene ignorert kan det utvikle seg til en betennelse. Da er masse hvile (gjerne søvn) og massasje eneste løsning. Det kroppen trenger er ingen pillekur som skal ta betennelsen, men en behandling hvor spenningene i musklene fjernes. Mellom hver behandling, i hvert fall i begynnelsen, er det viktig at man ikke trener, men lar leggene få hvile.

Undertegnede fikk beinhinnebetennelse siste året på videregående. Mye kampsporttrening, gym, jobb og russetid tok knekken på min beinmuskulatur, noe jeg selv bare ignorerte. Til slutt var smertene så intense at det konstant dunket i leggene, fra knærne og ned, og det å gå var et helvete på jord. På et tidspunkt må man bare innse at man har et alvorlig problem som ikke kan ignoreres lenger, men det er ingen tvil om at beinhinnebetennelse er tolmodighetens store prøve.

Så hvordan i all verden ble jeg kvitt det?

Som alle andre gikk jeg til legen. Jeg trodde først at jeg hadde brukket beinet (smerten kan faktisk være ganske lik til tider), men fikk bare beskjed om å hvile. Det å si det til en treningsnarkoman at man må hvile er ganske håpløst, så jeg var fort tilbake på trening. Deretter gikk jeg på Voltaren, noe som hjalp – trodde jeg. Men betennelsesdempende midler inneholder også smertestillende, så da jeg sluttet på dem var det like vondt igjen. Så bar det til en fysioterapaut som var spesialist i idrettsskader. Bare bortkastede penger. Så gikk jeg til en annen fysioterapaut. Også det bortkastede penger. En kiropraktor jeg var hos masserte faktisk leggene mine litt, noe jeg merket hjalp, men det ble aldri nok.

I denne perioden trente jeg innimellom om det ikke var for vondt. Jeg presset meg stort sett aldri langt, jeg visste jo nå hvor vondt det kunne være, og det gikk aldri så langt tilbake.

Ikke før jeg satte mine ben hos en naprapat forstod jeg hvor ille det var med meg. Jeg husker han med et alvorlig ansiktsuttrykk fortalte meg at jeg nok aldri kunne jogge, og at jeg måtte være fornøyd om jeg kunne trene to ganger i uken – livet ut! En tøff beskjed å få når man er tidlig i tjueårene.

Etter første behandling hos naprapaten, hvor jeg nesten hadde grått av smerte, følte jeg meg som et nytt menneske. Hver eneste muskel og muskelknute ble massert til det ytterste. Den stive, skeve ryggen ble knekket tilbake, og litt etter litt kunne jeg trene igjen. Jeg fikk beskjed om at jeg i utganspunktet kunne trene mine to faste dager, á 1,5 timer, i uken – så lenge det ikke var vondt. Noen dager betydde det tjue minutter, andre dager en time. Ble det vondt, gikk jeg hjem, det var avtalen med treneren min. Så jeg gikk hjem før alle de andre, dusjet, spiste masse og iset ned beinhinnen (innsiden av leggen) med en isbit, før jeg gikk og la meg. Denne langsomme prosessen tok meg over et halv år. Jeg husker fremdeles gleden da jeg første gang kjørte hjem fra trening uten vondt i beina. Det var stort for meg. Virkelig stort.

Jeg var hos naprapaten i går. Ryggen er bra. Leggene myke og uten betennelse eller muskelknuter. Riktignok har jeg overpronasjon når jeg løper (det vil si at anklene tilter innover og legger press på nedre innside av leggen). Naprapaten smilte og sa at jeg kunne bli maratonløper med riktige sko. Jeg spurte om han tullet, men han sa nei. Kampsporttreningene mine er nå ofte oppe i et antall på tre-fire (4-6 timer), per uke!

Jeg har gått fra kronisk beinhinnebetennelse i tre år, som var så vondt at jeg ikke klarte å gå eller å sove, til tilnærmet ingen plager. Jeg kjenner mange som har begynnende betennelse og stive legger, men ingen, ingen som har hatt det så lenge og så ille som meg, som har blitt kvitt det. Ingen! Ikke lur dere selv til å tro at det går over. Dette er ingen skade man får over natten, og heller ingen skade man blir kvitt over natten, eller med en liten gul pille.

Videre forebygging kan gjøres ved:

  • Ta tåhevninger for å styrke leggmuskulaturen. Ikke så mange at man får krampe, begynn i det små.
  • Tøy stive legger – lenge. Står man i en trapp eller på en list kan de indre musklene tøyes ved å bøye kneet. De ytre strekkes når kneet er rett.
  • Massér leggen ved å presse tommelen mot beinhinnen, mens ankelen roteres. Dette er ganske smertefult, også for friske legger, men øker blodsirkulasjonen betraktelig.
  • Ikke press deg selv til det ytterste på hver eneste trening.
  • Tillatt deg selv å hvile!

God trening! :-)

Kategorier:Martial Arts
  1. PEr Gunnar
    desember 1, 2007, kl. 15:44

    Hei, hvilket behandlingssenter ble du behandlet på? Hvor ligger det etc?
    Har sliti med beinhinnebetennelse selv i 1.5 år, og kasta bort nærmere 15 000 kr på bare tullball som fysio, innleggssåler som ikke funker, leger, medisin u name it.

    Mvh
    PG

  2. desember 1, 2007, kl. 17:27

    Hei,

    Jeg gikk som nevnt til en naprapat, som er en slags blanding av fyisoterapaut og kiropraktor. Naprapaten har 5 års utdannelse (vanligvis fra Sverige), og vet virkelig hva de driver med! Jeg ble behandlet hos Ryggklinikken. Om de ikke holder til der hvor du bor, sjekk på nettsidene deres, ville jeg likevel ringt dem og hørt om de kunne anbefale noen i nærheten av ditt hjemsted. :-)

    Lykke til!

  3. Per Gunnar
    desember 1, 2007, kl. 22:03

    Takk for raskt svar!
    Er litt langt i fra Bergen til Moss, men det ligger visst nok en «ART klinikk» og «naprapat» klinikk nede i byen, så får sjekke det ut;)

  4. desember 2, 2007, kl. 15:38

    Gi gjerne tilbakemeldinger her om hvordan dette går! :-)

  5. PEr Gunnar
    desember 2, 2007, kl. 21:03

    Det skal jeg gjøre:)

  6. Marit
    desember 12, 2007, kl. 12:32

    Dette er en av de mest fornuftige sidene jeg har funnet på tema! Takk!

    Hva gjør naprapaten? Har veldig gode erfaringer med naprapat med ryggen (1.5 år til kiropraktor uten særlig bedring, naprapaten brukte 3 behandliger og jeg har vært bra siden!). Har kun en gryende betenellse og håper jeg slipper unna ved å ta det med ro noen uker nå. Hvis ikke får jeg ta meg en tur…

    Fikk et tips av en ballettpedagog for å øke blodsirklasjonen, som for meg har vært ganske nyttig. Start med fot/legg bad i så varmt vann du greier, ca 5min. Så bytter du vannet til så kaldt du greier, ca 5min… Repiter 3-4ganger, avslutt alltid med varmt vann. Tørk beina og smør de inn med varmekrem, og ta på f.eks laaaange ullsokker. Ligg og slapp av med beina rett, opp mot veggen i ca 15min. Så er det tid for å tøye, … mye. Ta det som en kur 2xdaglig i et par tre dager. -Jeg ble skikkelig støl dag 2, og helt tydlig bedre i beina.

  7. desember 12, 2007, kl. 13:04

    Hei,

    Takk for positiv tilbakemelding. Veldig hyggelig at folk drar litt nytte av de erfaringene jeg har gjort meg – ingen ting er bedre enn det. :-)

    Jeg antar du mener hva naprapaten gjør for å få vekk beinhinnebetennelsen? Første gang jeg var hos ham, tok han er full undersøkelse av rygg, nakken og bein. Ryggen min var skjev og den knakk han tilbake. Leggene mine var harde som stein, så han masserte de rett og slett til de værste muskelknutene slapp taket. Det innbefattet både trykkmasasjen (hvor det vonde punket blit trykket direkte på) og vanlig massasje. Siden muskelknutene hadde sittet i veldig lenge, noen i flere år, tok det en god del behandlinger før alle slapp taket. Etter denne perioden, som tok et par uker, snakket vi om opptrening og forbygging. Tøying og trening uten smerter (dvs. ingen pressing/maksing av musklene under treining) var stikkordene her, og jeg kom samtidig tilbake til naprapten jevnlig for at betennelsen ikke skulle blusse opp igjen. Etterabeidet med betennelsen var kanskje den tøffeste jobben, selv om selve massasjen var veldig smertefull. Naprapaten var også veldig flink til å se helheten (f.eks. at hvordan jeg pleide å sitte hadde ført til en skjev rygg og hvilke sko jeg gikk med, som kunne ha en negativ innvirkning på kroppen), og gav meg øvelser og råd underveis.

    I ettertid er det helt tydelig at min overpronasjon nok har vært grunnårsaken til beinhinnebetennelsen. Dette var faktisk noe som tok lang til å komme frem til og finne ut av, så vært oppmerksom på at slike fysiologiske faktorer kan ha svært mye å si.

    Håper jeg gav et litt med utfyllende svar nå. Forresten hørtes kuren din veldig nyttig ut! :-)

  8. PEr Gunnar
    desember 14, 2007, kl. 23:36

    ok, nå er napraten hevet over enhver tvil.. Første stopp etter jul blir napraten her i moss… høres for godt ut til å være sant, men verdt et forsøk:)

  9. desember 15, 2007, kl. 14:39

    Det var ikke akkuratt billig å få det behandlet, det skal jeg være den første til å innrømme, men til slutt måtte jeg bare velge å se på det som investering i egen helse. – En investering jeg ikke ønsker at det skulle skorte på.

    Klarte jeg å få det vekk, er det ingen grunn til at du ikke skal klare det!! :-)

  10. desember 21, 2007, kl. 14:13

    Oj, er det veldig dyrt?

  11. desember 21, 2007, kl. 17:03

    Hm.. ja, det er nok desverre det. I Norge er det jo sånn at staten betaler en del av den medisinske behandlingen, men ikke når det gjelder naprapater. Det gjelder fysioterapauter og kiropraktorer, som du sikkert vet, og naprapatene jobber med å få den samme godkjenningen. Men inntill det skjer, er det dyrt. Jeg betalte 450kr per gang..

  12. Per Gunnar
    januar 20, 2008, kl. 18:58

    Har ikke fått gått til naprat enda, da fysoterapauten min sa at jeg var mellom 80 – 100 % frisk fra betennelsen. Men det er vel opptreninga som er verst..
    Når du trente, løp / jogga du? Og trente du helt til smertene kom, eller ga du deg før du fikk smerter?

  13. Martin
    januar 21, 2008, kl. 23:23

    hei alle sammen.

    Jeg har fått beinhinnebetennelse, det hele begynte med at jeg forstuet ankelen min i sommer ( juni) denne er nå blitt nesten helt leget..

    så kom skisessongen, er ikke alt for mye i trening men er veldig ivrig om vinteren til å stå på ski, spesielt offpist kjøring og jibbing som påfører beina, spesielt leggene stor belastning…

    etter 3 uker på jobb i havet, rimelig rolige dager så kom jeg hjem, reiste på hytta, stod på ski hele fredagen, kjendte en liten ømmhet i leggen i slutten av dagen.. så kom lørdagen, kjente fortsatt den ømmheten i leggen men sto løpet ut, i slutten av lørdagen ble smertene i leggen så store at selv med helt slakke aplintsko klarte jeg ikke stå mere…jeg måtte bare få av meg skoene og kjøle ned leggen med snø..det var himmelsk.. så lenge det varte..

    så reiste jeg ut på jobb igjenn, var vekke 2 uker, tok det rolig men kjente den dunkinga og kløinga inne i foten hver natt og hver gang jeg satt i ro !!!

    så kom jeg hjem igjen, dro på fjellet, sto en halv dag, da klarte jeg rett å slett ikke mere.

    jeg har aldri hatt problemer med dette før, men uannsett hvor mye jeg hviler, tar det med ro osv..

    men det rare med dette er at før jeg fikk disse smertene så hadde jeg en periode på 3-4 uker hvor dunking, værking og kløing holdt på hele tiden.

    nå har jeg holdt meg i ro i 2-3 uker, har fått en betennelsehemmende salve som skal massere inn i leggen 3 ganger daglig, denne salven er også bedøvende.. jeg føles selv at dette hjelper masse på værkingen når jeg legger meg om kvelden.. og kan gå fint uten å kjenne noe som helst…

    som jeg har lest litt på forskjellige helseforum osv så har jeg funnet ut at jeg er i en tidlig fase av denn helsikkens beinhinnebetennelsen… denne kom på det værst tenkelige tidspunkt, med skiferie til alpene om 3 uker.. så jeg er på jakt etter råd om trening, behandling osv..

    mvh

    Martin

  14. januar 22, 2008, kl. 11:09

    Per Gunnar: Etter at jeg var kvitt (det meste) av betennelsen, begynte jeg på trening igjen. Jeg trente kampsport (Taekwon-Do) to ganger i uken, men med én gang jeg fikk smerter gav jeg meg. I begynnelsen kom smertene relativt fort, kanskje innen en halv time, men etter hvert kom smertene lenger og lenger ut i treningen. Hver gang jeg kjente smertene gav jeg meg – alltid! Jeg gikk da hjem, iste ned beinhinnen med en isbit og hvilte. Husk å tøye masse, og at halve opptreningen skal være hvile! Har du noen som kan massere leggene dine er det også en god idé.

    Jogging vil jeg ikke anbefale; det tviler jeg veldig på at du er klar for. Sykling eller svømming er bedre alternativer, eller ren styrketrening. Og for all del, tren med gode sko.

    Lykke til!

  15. januar 22, 2008, kl. 11:15

    Martin: Veldig trist å høre at du har fått beinhinnebetennelse, og jeg tror du kanskje må innse at du ikke kommer til å bli kvitt det med det første heller.

    Dunkingen du kjenner er absolutt en betennelse, og det er viktig, tror jeg (uten å være medisink utdannet), at du nå tar det med ro og innser alvoret. Jeg har selv vært der hvor du er nå, og jeg husker jeg på det tidspunktet innså at det var reelt og veldig alvorlig.

    Av behandling vil jeg absolutt anbefale Naprapat. En Naprapat masserer ut muskelspenningene i leggene og får dermed vekk avfalsstoffene. Behandlingen er ganske smertefull, men jeg minnes første gang jeg hadde vært til behandling og at jeg var som et nytt menneske etterpå.

    Søk behandling, tøy leggene og unngå aktiviteter som er skadelig for leggene! Lykke til, og gi gjerne en oppdatering. :-)

  16. Martin
    januar 22, 2008, kl. 20:27

    takk for svar kristy :o)

    er reist på jobb igjen nå.. er 2 uker siden sist jeg sto på ski og har tatt d helt kuli, ikke trent eller løpt en eneste gang på over 2 uker..men fortsatt e det ubehagelig..spesielt etter jeg har gått opp en trapp eller noe ,kjenner jeg dunkingen i leggen :o(

    tenkte jeg skulle trene annenhver dag nå i 2-3 uker å se det ann dag for dag… må bare prøve å gjøre det beste ut av det..kansje jeg kan få en dag eller 2 på ski i østerike.. reiser 16 feb, er virkelig spent på hvordann dette vil utarte seg..

    noen som vet om det finnes en Naprapat i Bergen da ? eventuelt nærmeste..

    mvh

    Martin

  17. januar 22, 2008, kl. 20:33

    Hei igjen,

    Er du Bergenser er saken klar: Ryggklinikken i sentrum, fortrinnsvis hos naprapaten Ørjan Lillevik. Bare ring (55903700) og be om å få time hos Ørjan. :-)

    ryggklinikken.no

    Ellers tror jeg nok trening annenhver dag er alt for mye. Husk at det kan bli kronisk om du presser det for langt. Du vil ikke ha det i tre år, tro meg.

  18. Martin
    januar 24, 2008, kl. 12:42

    skal prøve ryggklinikken :o)

    leste en artikkel i bergen tidende angående en kvinnelig toppfotballspiller som hadde vært på besøk hos muskel terapeut «mirkakelmannen» magne brakstad» med sin beinhinnebetennelse og fått veldig gode resultater.

    les her

    http://fotball.bt.no/kvinner/article98679.ece

  19. Per Gunnar
    februar 8, 2008, kl. 15:05

    Føler at jeg maser veldig mye nå. Men under opptreninga di, fikk du ildrøde merker og ømhet / smerter på leggen under hver periode du øka belastningen?

  20. februar 8, 2008, kl. 15:36

    Hei igjen,

    Bare hyggelig å kunne hjelpe, så spør så mye du vil!! :-)

    Nei, under opptreningen fikk jeg ingen synlig merker på leggene. Det var i det hele tatt aldri mulig å se at jeg hadde (hatt) beinhinnebetennelse, men det kunne så klart kjennes, om man tok på nedre del av leggen.

    Leggene var mye ømme, men alle muskler som blir trent opp blir. De blir fremdeles ømme om jeg presser dem, noe igjen alle muskler blir om de trenes. Jeg vil igjen bare understreke viktigheten av nok hvile. Ikke tren hver dag, la leggene få restituere seg helt før neste økt.

    Om du vil spandere litt penger på deg selv, vil jeg fremdeles anbefale en naprapat. De kan se på eventuelle skader/overbelastninger beinhinnebetennelsen kan ha hatt på andre områder av kroppen og kan også gi opptreningsråd som er spesielt tilpasset deg.

    Hold meg oppdatert!

  21. mars 11, 2008, kl. 09:09

    Hei! Sitter å skriver hovedoppgave i akupunkter om beinhinnebetennelse, siden jeg selv slet med dette i alt for mange år. Har som dere prøvd alt og det meste. Eneste jeg hadde noe resultater med var å gå til naprapat som fikk løsnet opp litt, slik at man kunne leve med det.
    Jeg begynte på utdannelse til å bli akupunktør, og foreleseren min var så positiv til at det var ikke noe problem og at jeg ville bli helt frisk igjen. Han satte igang behandling av meg, med kopping og elektro terapi for å få igang blodsirkulasjonen i kroppen min før vi begynte med akupunktur. Dette var helt utrolig hvor mye det lettet og jeg kunne leve normalt igjen. For de som sliter med dette kan gjerne ta kontakt med meg, så kan jeg hjelpe dere med å bli bra igjen. Vet hvordan det er å gå med denne typen problemer. Gå inn på min hjemmeside, ta kontakt om det er noe så skal jeg hjelpe dere på vei! Lykke til og ønsker alle det beste.
    Mvh. Nina Nielsen, Alle 3.

  22. mars 11, 2008, kl. 09:11

    http://www.alle3.no
    Alternativ medisin.

  23. Sindre
    april 3, 2008, kl. 15:51

    Hei!
    Jeg har problemer med at når jeg jogger fort så plutselig stivner leggene mine helt. Det kjennes først nede bak på leggen, men så sprer det seg om litt i hele. Kan også kjenne en litt rar og ubehagelig følelse i leggene når jeg ligger og slapper av, men denne pleier og komme på framsiden nærmest i kinnleggen.
    Om dette skulle være begynnende beinhinnebetennelse, noe jeg frykter det er; er det noe problem om jeg bare jogger rolig? Da kjenner jeg nemlig stort sett ikke noe til smerten. Har prøvd noen uker helt uten trening, men har stort sett følelsen av at «krampen» alltid kommer tilbake om jeg legger ut på en litt hard løpetur.. Vet du om det er noe helbredende i bare det å jogge rolig?

  24. april 3, 2008, kl. 16:21

    Hei Sindre,

    Dette høres veldig kjent ut; og du er absolutt på vei til å få et eller annet problem med leggene dine. Ikke nødvendigvis at det vil utvikle seg til en reell betennelse, men muligheten er der i hvert fall!

    Jeg håper du tøyer godt etter å ha jogget. Uten å være medisinsk utdannet, syns jeg det høres ut som om du har overtrent leggene litt, men ikke latt de får hvile – og resitusjon er kjempeviktig. Og nei, jeg tror neppe at rolig jogging vil bringe med seg noe positivt. Prøv heller sykling eller jogging for å få blodgjennomstrømming.

    Mitt råd er å få det behandlet. Svært få ting går vekk helt av seg selv, og selv om du ikke har smerter hele tiden (som er typisk i en startfase av en belastningsskade!), så ligger det alltid latent og venter på en mulighet til å komme frem.

    Jeg har hørt et en Naprapatklinikk øverst i Bogstadveien skal være bra (men husker desverre ikke navnet) Lykke til! :-)

  25. sondt1
    mai 1, 2008, kl. 00:04

    Hei.
    Jeg er en gutt på 16 år som trener ca. 6-7 timer i uken. (fotball, styrke) I det siste, eller egentlig over en laang periode har jeg merket at det er veldig vondt og ubehagelig å løpe når jeg feks. spiller fotball. Det er vondt å presse på beinet som går nedover leggen. Jeg spiller på kunstgress.

    Mine symptom er ganske like de du og andre forteller om i denne tråden.

    Jeg har også smerter andre plasser. På venstrebeinet rett nedom kneet og ca. 8-9 cm nedover er det helt jæævlig vondt når jeg spiller forballkamp. Det kommer først uti 2. omgang, da er det ofte så vondt at jeg må bytte :(

    Treneren min sier at jeg kanskje har beinhinnehetendelse og en slatters. Ikke vet jeg :(

    Trenger seriøst hjelp her ass!

  26. mai 1, 2008, kl. 11:59

    Hei,

    Trener du 6-7 timer i uken håper jeg du er flink til å tøye og gir kroppen nok resitusjon. Smerter under trening, selv om det ikke fører til f.eks. beinhinnebetennelse, er tegn på at ting ikke er helt som de skal. Vedvarer smertene også etter trening er det i hvert fall grunn til bekymring.

    Beinhinnen går langs beinet, på innsiden av leggen. Ca midt på leggen er det er nervepunkt – så å trykke der gjør vondt for alle. Men, er du øm nedover hele leggen er dette et tydelig tegn på at beina dine er overarbeidet.

    Gjør du noe med smerteren nå, dvs. går til behandling, kan du unngå at det utvikler seg til noe mer. Men, tenker du at «dette får jeg deale med senere», kan du fort befinne seg på dypt vann. Jeg vet ikke hva «slatters» er, men uansett er mitt beste råd å finne frem telefonkatalogen og søk etter en naprapat i ditt nærområde. Leger er ikke eksperter på idrettsskader, og etter min erfaring er de bare ute etter å få skrevet ut noen piller.

    Håper du velger å ta vare på din egen helse. Lykke til!

  27. Marthe Kristine
    mai 10, 2008, kl. 09:55

    Tusen takk for en flott artikkel, dette gjorde gymleksa mi mye lettere! :)

  28. mai 26, 2008, kl. 18:49

    Tenkte jeg skulle kommentere på mitt eget innlegg og si at jeg aldri har vært så bra i beina som nå. Jeg håper alle sammen tar var på seg selv, og tøyer og hviler nok! :-)

  29. juni 10, 2008, kl. 19:11

    Hei! Prøv ut innleggsåler! Jeg hadde så «mye» beinhinnebetennelse at jeg omtrent ikke klarte stå på beina… Fikk spesiallagde såler hos ortoped og det hjelper så mye at jeg har fått ei helt annet liv:-)

  30. juni 15, 2008, kl. 12:18

    Har hatt beininnebetennelse et halvt års tid etter løping. Har nå tatt det rolig fra løping i flere måneder. Har nå å starte pent opp igjen. I det siste har jeg brukt et godt råd jeg fikk visket i øret av min kiropraktor som skal fjerne betennelsen, nemlig dette; smør inn leggen med tigerbalsam, ta så glad-pack folie å surr stramt flere ganger rundt leggen. Noen som har hørt om dette? Jeg har selv prøvd det noen ganger, med bruk av ispose etter løpeturen. Dette fungere veldig bra!

  31. Bodil Leidland
    juni 16, 2008, kl. 07:31

    I nærmere et år gikk jeg med en dårlig meniks noe som medførte at jeg gikk med «feil» for å avdempe smertene i det kneet hvor menisken var litt kranglete. Trente hele tiden og håpet at alt skulle gå over av seg selv. Det gjorde det jo ikke og etter hvert var det ikke bare menisken som var kranglete men og så «resten» av beina. Etter at menisken ble operet så ble jo ikke situasjonen så mye endret når det gjaldt de andre smertene i beina. Fikk konstatert beinhinnebetennelse og lurte da på hva gjør jeg. Legen skrev ut resept på Voltaren og anbefalte fysioterapi under tvil. På nettet fant jeg fram til denne siden og tok kontakt med naprapat. Jeg går til behandling hos naprapat nå – kan underskrive på at det er vondt, skitvond, men merker bedring allerede etter 3 behandlinger.

  32. august 27, 2008, kl. 19:05

    Hei Kristy…

    Det er meg, Birgitte som skrev tidligere om innleggsåler (10 juni 08). Har fått litt tilbakefall, eller, et kraftig tilbakefall. Har fått vann i knærne to ganger som følge av beinhinnebetennelsen, sliter nå med knærne i tilegg. Mitt spørsmål, når du verket i beina, hadde du noe vondt i knærne da??

    Ellers, tusen takk for veldig bra side! Dette her er virkelig en tålmodighetsprøve, så godt å vite at folk har fått bukt med disse kjipe problemene…

  33. august 28, 2008, kl. 10:50

    Hei Birgitte.

    Veldig trist å høre at du har hatt tilbakefall. Jeg må innrømme jeg også innimellom har små tilbakefall, senest nå i sommer, men da stopper jeg med hardt trening med en gang, og lar beina hvile. Det har funket bra for meg.

    Jeg har aldri hatt problemer med knærne, hverken i forbindelse med beinhinnebetennelse eller i andre sammenhenger. Går du til noen form for behandling? Gjør du øvelser for å styrke muskulaturen rundt knærne?

    Naprapaten min sier til meg at det er viktig å utfordre de områdene hvor man har vondt (men alt med måte!). Det siste året har jeg for eksempel løpt mye, to ganger i uken ca, og da lå jeg hele tiden på grensen til å få tilbake betennelsen. Men resultatet har heller blitt at jeg har blitt sterkere i beina totalt, og styrking av muskulaturen er nøkelen til å unngå å få betennelse om og om igjen.

    Lykke til og hold meg gjerne oppdatert! :-)

  34. august 31, 2008, kl. 11:13

    Takk for svar!

    Ja går til behandling, nå hos fysioterapeut. Gjør selv «klemmeøvelse» med rotasjon av foten som jeg lærte hos naprapat. Tøyer også. Er snart så god at jeg skal begynne å gjøre lette styrkeøvelser for knærne. Har også begynt å svømme og sykle en dag hver i uka. Så håper det blir fremgang av dette…

    Men mitt problem er at jeg i tillegg til betennelsen også har hatt vann i knærne og vondt og værk der. Måtte bare høre om du og hadde hatt det..

  35. Anders
    september 7, 2008, kl. 00:38

    Hei!

    Først vil jeg takke for en veldig god side, og en utmerket fremstilling av beinhinneproblemene dine! Jeg kunne i alle fall kjenne meg igjen i det aller meste som du skrev!
    Jeg stiftet mitt bekjentskap med beinhinnebetennelsen for snart 3år siden(har ”jubileum” i november…), og har ennå ikke klart å finne en løsning på problemet…:(

    De første problemene oppstod på videregående skole da jeg gikk på idrettsfag og trente 5ganger i uka inne i en håndballhall og ofte jogget eller hadde annen trening de fleste kveldene hjemme. Ser i etterkant at dette var helt sinnssykt, men det er veldig fort gjort å bli treningsnarkoman. Etter at jeg forstod hva det var som var problemet, kuttet jeg ned på treningsmengden betraktelig, men fortsatte å være med på noen treninger på skolen som ikke var så veldig harde(ser nå at dette kanskje ikke var så lurt!). Jeg gjorde som de alle fleste og gikk til legen og fikk noen piller som skulle hjelpe, men det hadde så godt som ingen effekt synes jeg! Gikk dermed til fysioterapeut til fysioterapeut, men det var ingenting som gav noe særlig resultater.

    Fikk etter hvert et tips om å kjøpe ”leggvarmere” fra Rehband, noe som jeg synes hjelper godt for å øke blodsirkulasjonen i leggene. Bruker disse nesten hver dag når jeg er i aktivitet!
    I fjor vinter begynte jeg med Trykkbølgebehandling, noe som jeg synes ga ganske god effekt, i alle fall bedre enn noe annet jeg hadde prøvd(men det var svindyrt!!) Begynte å trene litt igjen, og det gikk overraskende bra synes jeg.

    Nå etter jeg fullførte vgs. hadde jeg planer om å starte i Forsvaret på Hærens befalskole, og jeg var med på befalskoleopptaket i Kjevik i sommer. Jeg var selvsagt klar over at jeg kunne slå opp igjen skaden veldig fort, men hadde store forhåpninger om at jeg skulle klare det. Det gikk bra i starten, og jeg løp 3000m godt under tidskravet! Men etter over en uke i felt, og mange timer med masjering, hinderløyper, mye mas og lite hvile, måtte leggene si takk og farvel til forsvaret:( I tillegg hadde jeg klart å dra på meg betennelse i begge knærne(tror det er meniskene, men har ikke undersøkt dette ennå…), trolig som følge av at jeg prøvde å tråkke annerledes for å avlaste leggene.

    Nå startet jeg i stedet å studere i Trondheim, men beinhinneproblemene(og problemene med knærne) er der fortsatt… Har lurt veldig på hva jeg skulle finne på nå, for jeg føler at jeg har prøvd det aller meste, og lommeboka begynner å kjenne det også… Det har vært mye prøving og feiling uten det store resultatet frem til nå!
    Men det er veldig hyggelig å høre at det er andre som også har hatt problemer som har funnet en løsning på det. Det viser at det alltid finnes et lys i tunnelen, til tross for mange år med betennelse! Naprapat hørtes veldig fristende ut å prøve nå… det høres i alle fall ut som det er mange som har hatt stor lykke med det i alle fall!
    Jeg håper på å søke befalskole igjen, enten nå til neste sommer eller året etter der igjen, men er avhangig av å være 100 % skadefri for å komme inn på opptaksprøvene!

    PS: Jeg har i ettertid fått vite at både morfar og min mor har hatt problemer med blodsirkulasjonen i beina, så jeg er trolig arvelig belastet…
    Jeg trodde lenge at det kanskje kunne være en feilstilling i føttene som hadde mye av skylden for betennelsen, men har hørt fra flere fysioterapeuter og flere forskjellige ansatte på Löplabbet at det ikke er noe som tilsier at jeg skal ha beinhinnebetennelse ut ifra mitt ”løpemønster”

  36. september 7, 2008, kl. 09:58

    Hei Anders.

    Jeg blir oppriktig trist når jeg leser historier som dine – for jeg vet jo hvor ille det er selv. Tre år med smerter er lenge, men ikke gi opp håpet. Jeg trodde for min del at jeg var «fucked» etter tre år, at jeg måtte ha det resten av livet – men det var ikke tilfellet, så aldri gi opp!

    Jeg har snakket med endel andre som har, eller har hatt, beinhinnebetennelse i de siste årene (veldig utbredt i kamsportmiljøer), og jeg husker jeg for en tid tilbake snakket med som hadde helt andre symptomer enn meg. Han var aldri stiv i leggene påstod han og hadde heller ikke muskelknuter, han hadde bare vondt i beinhinnen! Jeg tror med andre ord det er mange måter å få beinhinnebetennelse, og det er mange ulike grunner til at man får det. Naprapat er uansett noe jeg ville testet ut før noe annet ble vurdert. Det er mange naprapater i Trondheim. Jeg kjenner bare til en (som jeg ikke kjenner personelig riktignok) som jobber hos Naprapatene Midt-Norge.

    En annen observasjon jeg har gjort er at de fleste som får det, får de i 18-19 årsalderen. Om det er fordi kroppen holder på å bli utvokst, eller fordi man på det tidspunktet kanskje har presset seg i mange år allerede, vet jeg ikke. Du er i hvert fall ikke alene. Avgjørelsen din om Hæren tror jeg for øvrig var rett, og det er aldri for sent å søke på befalsskolen siden de ikke har en øvre aldersgrense (som krigsskolen har).

    Kan jeg spørre hvilke symptomer du har? Har du vondt i leggene hele tiden? Er du øm langs beinhinnen? Tøy mye og massér leggene. Og press langs beinhinnen og roter på ankelleddet. Det er vondt, men det hjelper.

    Lykke til! :-)

  37. Anders
    september 7, 2008, kl. 20:38

    Hei igjen!

    Jeg kan ikke si at jeg har hatt noe problemer med muskelknuter, det er rett og slett bare det at beinhinna er øm og vond! Jeg trodde kanskje en stund at jeg kanskje var stiv og hadde dårlig leddutslag som kunne være noe av grunnen til at jeg fikk betennelsen i utgangspunktet, men en av de fysioterapeutene jeg var hos sa at jeg hadde et veldig bra leddutslag(bedre enn de aller fleste vanlige folk i alle fall), slik at det ikke i utgangspunktet skulle ha noe med betennelsen å gjøre…

    Hvor mye vondt jeg har varierer veldig med hva jeg gjør, noe som sikkert egentlig sier seg selv… Men når jeg har trent litt for mye kjenner jeg det konstant at det banker og er ømt langs beinhinnen. Men nå som jeg tar det relativt rolig, så kjenner jeg det innimellom når jeg f.eks. blir kald, eller når jeg masserer eller tilfeldigvis «slår» borti leggen. Jeg bruker som sagt leggvarmere relativt ofte, og det gjør at jeg ikke kjenner noe særlig til betennelsen med vanlig dagligdagse sysler…

    Det spørs om det blir en tur til naprapat innen noen få uker!

    Anders

  38. september 9, 2008, kl. 21:12

    Hei Anders!

    Det der med knærne hørtes VELDIG kjent ut. Og jeg tror du har helt rett. Hvis man har vond i leggene pga beinhinnebetennelse er det fort gjort å gå litt annerledes og dermed få vondt i knærne også.

    Jeg har også fått betennelse i knærne, to ganger med noen mnd. mellomrom, i begge knærne. Jeg og legen trodde kanskje det var menisken. Var til MR, men alt var fint. Har siden funnet ut at jeg har gått og stått annerledes/med en annen belastning på knærne og at det er derfor det har oppstått.

    Mitt tips er det samme som Kristys: Gjør alt du kan for å bli kvitt betennelsen, den forsvinner ikke av seg selv. Jeg tenkte som så at ok, hvis jeg skal ha beinhinnebetennelse så får det bare være slik, det er ikke noe alvorlig, få bare prøve å ignorere smertene. Men det er det dummeste jeg noen gang har gjort. Det blir bare problemer av det. Betennelse i knærne +++ Nå begynner jeg å få litt skikk på det. Tøyer, masserer osv. Men ta tak i problemet, søk råd, hør hva andre har gjort.

    Og til deg Kristy, du er min helt med denne siden!!!

  39. september 9, 2008, kl. 21:15

    Et spørsmål til Anders, kan du si noe mer om den trykkbølgebehandlingen? Hvor på leggen ble du behandlet? Hva sa de som behandlet deg til problemet? Var det smertefult?

    Evt. andre som har prøvd trykkbølgebehandling??

  40. september 9, 2008, kl. 21:47

    Birgitte; Takk for det! Er bare fint å kunne dele erfaringer om beinhinnebetennelse. :-)

    Jeg for min del må innrømme jeg er litt småskeptisk til endel behandlingsmetoder, men det er nok mest fordi jeg har prøvd noen av dem selv uten hell. Jeg har prøvd strøm og noe som visstnok skulle sende elektrobølger inn i leggmuskelen. Det siste hjalp faktisk litt, men tok jo ikke vekk problemet for min del, bare lindret smertene litt. På den andre siden syns jeg man skal lytte til råd om behandlingsmetoder, og noe som ikke fungerer for en kan godt fungere for andre.

    Anders: Er du sikker på at du ikke er stiv i leggen? Høres kanskje teit ut, men noen ganger er det faktisk vanskelig å vite. Har du prøvd å tøye i en trapp? Kjenner du ingen ting?

  41. Anders
    september 10, 2008, kl. 21:11

    Jeg har ikke noe godt svar på om jeg er «stiv i leggen», men jeg tror ikke at det er det som forårsaker betennelsen. Har som sagt tøyd mye… Men om jeg kunne vært noe mykere i leggen, det er nok veldig godt mulig! Hvordan kjenner du slike «muskelknuter» da… Hvordan kjente du det Kristy??

    Men vet du(eller evt. noen andre) om en naprapat evt. kan gjøre noe med en betennelse i kneet… eller faller dette litt utenfor deres arbeidsområde… Slik jeg har skjønt det, så er vel naprapater best på det som har med muskler og slik å gjøre… eller har jeg misforstått??

    Trykkbølgebehandling kan du lese om på ergomove.no! Det er en slags «pistol» som de holder inn mot skinnleggen og «skyter» impulser som skal ha en god effekt mot slike betennelser, spesielt i senefester o.l. Det kan justeres i forhold til både frekvens og trykk på impulsene, og hvor smertefult det er er veldig individuelt og avhengig av hvilke deler av kroppen som behandles. Det er IKKE behagelig, men jeg synes ikke at det var noe værre enn at jeg tolte det de minuttene det varte! Det er derimot ganske dyrt – rundt 500-600kr per behandling, men det er vanlig mer kun rundt 3-7 behandlinger, da det skal være en ganske effektiv behandling. Hvis det ikke er noe fremgang, vil fysioterapeuten som oftes ikke fortsette i det uendelige, da resultatene bør komme etter ganske få behandlinger.
    Hva som skjer rent fysiologisk har jeg ikke noen god forklaring på…

    Birgitte: Hva gjorde du for å bli kvitt betennelseni knærne? Kun hvile, behandlinger hos fysoiterapeut e.l., eller noe du gjorde av selvbehandling??

  42. september 11, 2008, kl. 14:11

    Hei igjen..

    Ang. betennelse i knærne fikk jeg voltaren (betennelsesdempende og smertestillende) tabletter hos legen. Det tok bort den værste betennelse og inflammasjonen i vevet. Og HVILE. Jeg gikk nesten ikke på to uker…..

    Det er bare de siste ukene jeg har skjønt at det var feilbelastning ift beinhinnebetennelsen som gjorde at jeg har fått vondt i knærne, så nå er jeg bare veldig obs på å gå riktig, og heller få vondt i beinhinnen, istedet for å bøye litt i knærne for å avlaste beinhinnen, men dermed få vondt i knærne.

    Men jeg er ikke god, har ennå litt vann igjen i knærne. Kjenner det når jeg setter meg på huk.. det strammer liksom.

    Nå går jeg og får hard massasje hos fysioterapeut i tillegg til at jeg tøyer selv. Har hatt stor framgang de siste ukene i forhold til slik det har vært. Og det vonde i knærne har som sagt også blitt veldig redusert i og med at beinhinnebetennelsen har blitt bedre og at jeg prøver å belaste kneet vanlig.

  43. september 11, 2008, kl. 16:29

    Muskelknuter kan være vanskelig å kjenne om man ikke knar leggen og kjenner etter for å finne dem. Men er leggen generelt stiv, altså forbi stadiet med gangsperr, er det veldig sannsynlig at det er muskelknuter der. Da jeg hadde betennelse som værst var jeg veldig stiv i leggene. På en eller annen måte klarte jeg likevel å leve lenge med det, da uten helt å kjenne hvor stiv jeg faktisk var. Man er nesten litt for skremmende tilpasningsdyktig.

    Naprapater jobber med både muskler og skjelett. De er flinke til å se sammenhengen mellom årsak – virkning, og er også flinke med oppfølging og egentrening. Jeg er overbevist om at en naprapat kan hjelpe deg Anders, og gi deg noen tips til å bli bedre. Jeg anbefaler det på det sterkeste!! :-)

    Voltaren er jeg for øvrig ganske så skeptisk til. Da jeg gikk på dem følte jeg meg skikkelig «rar» (var en veldig merkelig følelse jeg fikk i hele kroppen), og ikke hjalp det for betennelsen heller. Men det smertestillende hjalp.. Men så klart; jeg skal ikke rakke ned på det om noen syns det virker.

  44. Martin
    september 13, 2008, kl. 17:15

    Hei.

    Jeg har akkurat begynt med løpetrening igjen etter et års tid ute med bruddskade og påfølgende russetid(ikke så mye trening da akkurat). Har de siste 5-6 løpeturene kjent store smerter på innsiden av venstre legg, blir veldig ømt og følsomt både under og etter trening, men enda ikke så mye at jeg ikke klarer å trene. Har mange kjente som har, eller har hatt beinhinnebetennelse. De rådene jeg har fått hjelper ikke no særlig, som massere leggen 3 ganger om dagen, teipe leggen når jeg løper og lignende.

    Det jeg lurer på er om dette høres ut som beinhinnebetennelse? og hvis ja: har du noen råd om hva jeg kan gjøre for at det ikke blir noe verre?

    På forhånd takk:)

  45. september 13, 2008, kl. 18:03

    Hei Martin,

    Dette høres velkjent ut, og du er nok på vei til å få en betennelse. Jeg håper du har lest gjennom innlegget og svarene, for det er endel tips der. Kort sagt kan det oppsummeres slik:

    – Ikke tren for mye! Halvaprten av treningen skal være hvile, og husk at det tar ca 24 timer før en muskel er restituert. Får du vondt, så ikke løp. Smerter i etterkant er også et tegn på en overbelastning.
    – Få det behandlet. Naprapat har jeg hatt best erfaring med, men ellers er fysioterapauter mye brukt. Massasje og riktig hvile er nøkkelen.
    – Trenger du spesialsko? Har du skjev rygg eller overpronasjon? Fysiologiske årsaker kan ofte være årsaken, i hvert fall en medvirkende årsak. Snakk med naprapat eller fysioterapaut om dette.
    – Tøy og massér leggen. Jeg tøyer best i en trapp, hvor jeg kan bruke min egen kroppsvekt til å presse foten nedover. Er beinet bøyd tøyes de indre leggmusklene, og er beinet rett tøyes de ytre.

    Husk at det ikke går over av seg selv, og det er verdt å investere noen kroner i sin egen helse. Syns nå jeg da. :-)

    Forøvig er ikke løping en spesielt god opptreningsøvelse etter et langt treningsavbrekk. Det er alt for mye belastning, spesielt om du løper mye og fort. Sykling, svømming og generelt stor variasjon er nok bedre. Og ikke for mye trening i begynnelsen i hvert fall – selv om du kjenner du kan klare mer.

    Lykke til!

  46. Hanne
    september 28, 2008, kl. 21:30

    Hei!
    Bra artikkel. Ser du har anbefalt naprapaten Ørjan Lillevik hvis man er fra Bergen, noen spesiell gunn til det? Vet du om han har hatt suksess med andre? Vil såå gjerne bli kvitt dette nå!!

  47. Christian
    oktober 1, 2008, kl. 22:55

    Hei!
    VELDIG nyttig artikkel! Jeg har fått beinhinnebetennelse nå, pga. basketball. Noen dager går treningene fint, spesielt med SKIKKELIG god oppvarming, andre dager er smertene uutholdelige. Er det UMULIG å fortsette å trene skikkelig? Jeg har også noen poser eller hva jeg skal kalle det nedover beinet foran på leggen, disse kan bli veldig såre og vonde under trening, dette er spesiellt ille ved skarpleggen. hva er disse «posene»? alle tips mottas med takk:)

  48. oktober 3, 2008, kl. 22:09

    Hanne: Ingen jeg kjenner som har vært hos Ørjan Lillevik har vært misfornøyd. Og ja, han vet hva han driver med. :-)

    Christian: Jeg tror du først må bestemme deg for hva du vil. Vil du virkelig bli kvitt betennelsen? For om du vil det, er det nok lurt å kutte ut trening (for beina i hvert fall, men aller helst helt tror nå jeg) for en periode. Det at smertene går over når du blir skikkelig varm forteller meg at du er i begynnerfasen – og tro meg, du vil ikke at det skal eskalere.

    Det er ikke umulig å fortsette å trene (jeg gjorde det, se innlegget), men det er ganske sannsynlig at du bør stoppe å trene i hvert fall et par uker i begynnelsen av behandlingen. Deretter er det kroppen som må få bestemme når nok er nok, og det kan bety 5 minutter med trening, 20 minutter eller mer. Får du vondt når du trener, så stopp. Få det uansett behandlet og sett på av profesjonelle, det bør være pri én!

    Lykke til begge to! :-)

  49. oktober 3, 2008, kl. 22:15

    Disse posene du snakker om vet jeg ingen ting om. Har aldri hørt om det før.. Enda en grunn til å ringe til en naprapat. :-)

  50. oktober 9, 2008, kl. 20:52

    Hei igjen folkens!

    Ville bare fortelle noe mer om mulig behandling av beinhinnebetennelse. Går til fysiot. to ganger i uken. Har gjort det i to mnd. nå. Er så god som jeg ikke har vært på flere mnd. Dette går virkelig veien og jeg er lykkelig! Får massasje, tøyer masse hjemme, og det jeg skulle si, jeg får triggerpunktsmassasje i hofte/setemuskel. Dette hjelper helt enormt! Trykket og verket i leggene slipper taket!

    Lykke til videre dere andre, ikke gi opp, det går ann å bli frisk! Kristy fikk meg til å tro det, selv om jeg egentlig hadde gitt opp troen på det!

  51. oktober 9, 2008, kl. 20:56

    Hei igjen Birgitte,

    Så utrolig bra at det går fremover, det gjør meg veldig glad. Jeg hadde et par små tilbakesteg innimellom («to steg frem og ett tilbake»), men det går fremover, hold fast ved det. Og ikke minst, kan jeg bli kvitt det – så kan du og!! :-)

  52. oktober 18, 2008, kl. 16:59

    I dag løp jeg 5000m og det gikk superfint med tanke på beina! (Kondisen er en annen diskusjon..) Når jeg har løpt lenge tenkter faktisk ofte på den tiden hvor jeg ikke kunne løpe i det hele tatt, knapt trene, og den innsatsen jeg la ned i å bli kvitt betennelsen. Håper det kan inspirere andre til å ta det like seriøst. :-)

  53. Rolf eirik
    oktober 20, 2008, kl. 22:22

    Hei! jeg har nå fått benhinnebetennelse og har vært hos lege fått tabletter for ti dager..har nå gått 3 dager og smertene er blitt verre..når jeg leser her så blir jeg litt skremt over hvor lang tid det har tatt for de fleste,og jeg klarer ikke å gå i det hele tatt nå og leggen er hovnet opp.legen sa jeg kommer helt sikkert å bli frisk etter ti dager, så jeg trenger ikke å ta ut en sykemelding. nu er det 14 dager til jeg skal på jobb igjen å frykter at det kan bli verre siden jeg har en meget tung jobb..og er borte fra land 1mnd i gangen..burde jeg skaffe en sykemelding eller skal jeg satse på at det går over?

  54. Ingebjørg
    oktober 21, 2008, kl. 15:54

    Hei!

    Jeg har fått beinhinnebetennelse, og synes det er nyttig å lese om dine og andres erfaringer. Heldigvis er det ikke så helt ille med meg, men jeg har ikke tenkt å overse problemet. Du har skrivet mye om å ikke overbelaste ved trening. Men det jeg lurer på er hvordan jeg skal forholde meg til det å leve et vanlig liv – gå på jobb, gjøre husarbeid, leve et vanlig familieliv. Nå har jeg vært borte fra jobb i 1 1/2 uke, og håper jeg snart kan gå tilbake til min 60% lærerjobb. Det er jo ikke så tungt fysisk, men det blir en del gåing. Heldigvis har jeg fritimer i løpet av dagene, og kan hvile. Men det blir jo ikke det samme som å legge seg og sove. Har du synspunkter på dette?

  55. oktober 21, 2008, kl. 19:27

    Rolf Erik: Jeg kan love deg én ting, og det at du ikke er frisk igjen om ti dager. Det høres kanskje dramatisk ut, men ingen ting man har pådratt seg over tid går vekk fra en dag til en annen (eller ti i dette tilfellet). Men den gode nyheten er at du kan bli vesentlig bedre om du hviler nok.

    Om du har en veldig tung jobb med mye gåing eller ståing, bør du kanskje vurdere å skaffe deg en sykemelding. Det går i hvert fall ikke over av seg selv, det kan jeg love! Å bli kvitt det krever desverre tid og tolmodighet, og første steg er nok å finne ut om du virkelig vil bli kvitt det eller ikke.

    Jeg har vært der du er nå, hvor hvert skritt er et helvete, og da jeg var der bestemte jeg meg for at nok var nok. Etter min mening bør du komme så langt at du kan gå og gjøre normale hverdagsoppgaver uten at du har vondt, før du presser deg selv til noe. Piller har jeg forøvrig liten tro på, det fjerner jo i beste fall bare smertene og slett ikke årsaken. Søk hjelp (har du lest over ser du at jeg anbefaler naprapat)!

    Ingebjørg: Om du ikke har smerter hele tiden vil jeg ikke tro det gjør noe å jobbe normalt, så lenge man tar seg tid til å sette seg ned innimellom. En gylden regel er at om du presser deg selv litt og får smerter av det, må du roe ned. Blodsirkulasjon er jo også bra for beina så gåing er en bra opptrening. Men husk at gode sko er viktig, og absolutt ikke høye hæler.

    For øvrig må jeg poengtere at jeg ikke er medisinsk utdannet, men erfaringen jeg har med leger og denne typen skader er heller dårlig. For leger er det lettest å skrive ut en resept, ikke få en henvist til de rikige menneskene.

    Ellers gjelder det å tøye, tøye, hvile, massere og hvile. Lykke til! :-)

  56. Oleksander
    oktober 23, 2008, kl. 13:40

    Kjempe artikel, men gullgruven er klart alle kommentarene. Tusen takk folkens. Gitt meg nytt håp om å bli kvitt denne utrolig vonde og ikke minst lange perioden med beinhinnebetennelse.

  57. Ingebjørg
    oktober 24, 2008, kl. 21:31

    Hei!

    Takk for godt svar. Jeg begynner i jobb igjen og satser på å få jobba med helsa likevel. Begynte i dag til trykkbølgebehandling, tror at det kan være til god hjelp. Ellers: lykke til, alle som sliter!

  58. Bjørnar
    oktober 30, 2008, kl. 23:42

    Hei,

    Jeg går nå luftforsvarets befalsskole på kjevik (kristiansand). Og har pådratt meg beinhinnebetennelse..

    Jeg aner ikke hvor langt i utviklingen det har kommet, men det merkes fort når jeg løper, og godt etter løping.

    Tidligere i livet har jeg vært veldig lite aktiv, løpt veldig sjelden og egentlig vært det motsatte av treningsnarkoman. Så trolig overbelastning.

    Problemet her er at vi har eksamen i 3000m, så jeg må trene ganske mye, og dessuten mange obligatoriske timer med fyfo.

    Legen på leiren har bare tidligere gitt meg 2 uker hvile fra løping, men alt er umulig å komme unna. Dette hjalp litt midlertidig, men nå er problemene tilbake igjen.

    Hva er ditt tips? Ser du skryter mye av naprapat. Men jeg har også ganske store vanskligheter med å komme meg ut av leiren hyppig.

    Det er også uaktuelt for meg å slutte her, da jeg er under utdanning til flyger. Et opptak som er sykt vanskelig å komme igjennom, og som man bare kan søke på en gang. (Slapp opptaket anders over her skrev om da)

    Vi har fått utdelt noen ordentlige såler her, men trur kanskje jeg skal få skaffet meg såler støpt etter foten.

    Så tar imot alt av tips!

  59. oktober 31, 2008, kl. 15:56

    Hei Bjørnar,

    Jeg må først bare si meg enig med deg; det er ikke aktuelt for deg å slutte med den utdannelsen du holder på med nå. Etter å ha lest kommentaren slo det meg også at du på en måte er heldigere enn endel andre som har skrevet her; Du vet ganske konkret hva som kreves av deg fremover, og det er ikke minst for en begrenset periode. Når GBU er over, innen åtte uker, skal du ikke løpe særlig mer (i hvert fall ikke under ”tvang”, sånn som nå), og du kan få roet ned situasjonen. For deg gjelder det bare å holde ut de siste ukene.

    Mine tips er som følger:

    – Gå med joggesko så ofte du klarer. Om det betyr at du må holde deg litt mer på brakken, so be it. Militærstøvler, i hvert fall når de er nye, er ikke særlig gunstige, selv med god innleggsåle.

    – En støpt såle etter din fot er helt klart det beste, men innen du får deg det er en såle fra en helsebutikk/sportbutikk et must. Det finnes ulike typer såler med gelé o.l. Se hva du finner og hør hva de kan anbefale i butikken.

    – Naprapat er fremdeles høyt oppe på listen. Du få opp blodsitkulasjonen i beina slik at du får vekk avfallsstoffene. Ring til en i Kristiansand, og hør om de ikke har en time en ettermiddag (etter fire er dere vel ferdig for dagen stort sett?).

    – Massér leggen så mye som mulig. Klem inn mot beinhinnen og rotér på ankelen. Dette er best før du skal sove, og øker blodsitkulasjonen og fører til bedre restitusjon over natten. Tøying i trapp er også å anbefale.

    – Kjøp Ibux gel eller lignende. Denne er fin å bruke før du skal sove eller før du f.eks. skal på øvelse. Den gir lokalbedøvelse, og de betennelsesdempende stoffene kan også hjelpe på betennelsen lokalt. Betennelsesdempende piller er jeg skeptisk til..

    Forøvrig er kanskje siste mulighet, om det skulle bli veldig krise, å søke om å få utsatt plassen din til neste år. Men det går kanskje ikke nå som du faktisk har begynt? Snakk eventuelt med noen i leiren om dette.

    Lykke til med trening, uttaksflygning og som pilot. Og velg helikopter! ;-)

  60. sandra jeanett
    november 14, 2008, kl. 21:54

    Er beinhinnebetennelse arvelig?

  61. november 15, 2008, kl. 12:08

    Hei,

    Nei, det er ikke arvelig. Men, det som kan være arvelig er for eksempel skjev rygg, overpronasjon o.l. som kan føre til beinhinnebetennelse.

  62. Linn Beate
    desember 7, 2008, kl. 21:11

    Hei!

    Jeg sliter selv med beinhinnebetennelse. Hatt det flere ganger, men denne gangen har det satt seg skikkelig, gått på krykker i 8mnd nå. Kjenner meg igjen av mye av det du skrev, klarer ikke stoppe med trening og behandling funker ikke.
    Jeg er 16 år.

    Så jeg lurte på hvilken naprapat du gikk til? Har gått hos det selv, men ble ikke så mye bedre + at det var dyrt.

    Håper på svar :)

  63. desember 8, 2008, kl. 15:46

    Hei Linn Beate,

    Jeg må først spørre deg hvorfor i all verden du går på krykker? Er det noe legen din har sagt du skal gjøre?

    Jeg har aldri hørt om noen som har gjort det før, og jeg ser heller ikke helt hvordan det skal gjøre ting bedre… Nå er jeg ikke medisinsk utdannet, men jeg skjønner ikke helt hvordan krykker skal øke blodsirkulasjonen slik at avfallsstoffene forsvinner.

    Jeg gikk til ryggklinikken. Om de ikke finnes der du bor finnes det garantert noen andre.

    Jeg håper du finner en behandlingsform som passer deg. Husk at blodskulasjon er viktig! Lykke til! :-)

  64. Linn Beate
    desember 8, 2008, kl. 19:32

    Rett og slett fordi det er så vondt at jeg ikke klarer å gå i lengden. For å belaste dem minst mulig.

    Ok, takk :)

  65. Morten Bakke
    januar 30, 2009, kl. 20:41

    Har hatt betennelse nå siden gutte spiller i fotball. det er vel 7 år siden. Nå er det så vondt at jeg ikke kan gå ned trapper lenger. Har kastet bort uhordelige penger til såkalte idrett spesialister. Aldri funket og jeg skulle ønske at de fikk hvite hvor udugelige de er. beihinne betennelse er vanvittig vanlig skade, spesielt innenfor fotball.

    Nå skal jeg se meg etter en sånn napper, håper det hjelper. men jeg har hørt at det forsvinner etter en stund, helt bort. Håper det gjelder meg også…

  66. tyaces
    februar 4, 2009, kl. 11:06

    For ca 2 år siden begynte jeg å få vondt i beina, det var som å gå på knust glass. Jeg er særdeles aktiv og jeg trener 3-4 timer pr dag, så hvile var aldri ett alternativ for meg heller.

    Dette eskalerte og til slutt hadde jeg så vondt at selv det å gå i postkassen ble en prøvelse. Måtte sitte i ro i en time etterpå for å ta meg inn.

    Jeg hadde ikke beinhinnebetennelse, men akillesbetennelse, og det er også ett mareritt. Jeg kom meg til slutt til en fysioterapaut som med en gang konstanterte at jeg var full av betennelser. Leggene var knallharde, som stein, og jeg hadde vanskeligheter for å gå etter at jeg sto opp om morgenen. Jeg trodde leggene skulle være så harde pga all treningen.

    Jeg var heldig, jeg kom til en fysioterapaut som virkelig visste hva han snakket om. Jeg har gått til en del slike og de fleste bare masserer og ber deg tøye, men dette var annerledes. Han brukte akupunktur på leggene mine og kunne fortelle at legene ofte behandler det ømfintlige området, og ikke årsaken til smertene. Etter 1 behandling merket jeg forskjellen, etter 4 behandlinger hadde jeg ikke mer vondt. Jeg gikk 2 ganger i uken i ett år for å få akupunktur og få vekk alle betente områder i leggen. Gull verdt.

    Nå har jeg hatt en pause og jeg merker at jeg begnner å få vondt igjen, på tide å leke nålepute snart.

  67. Christian
    mars 14, 2009, kl. 10:04

    Flott blogg, men en god beskrivelse av hvordan benhinnebetennelse kan oppstå og hvordan man kan bli kvitt det igjen. Jeg fikk smerter i leggen etter oppstart av løping ettr bare 14 dagers treningsopphold… Jeg er ganske overrasket over hvor fort en slik betennelse kan komme.

  68. ole a.
    mars 18, 2009, kl. 19:33

    hei. takk for godt innlegg. jeg tror nå selv at jeg har konstatert at jeg har beinhinnebetennelse, etter det jeg har lest og etter hva folk ha sagt. har det i begge beina. tror jeg oppsøker naprapat gaanske snart så det ikke blir et smertehelvete :)

  69. mars 27, 2009, kl. 17:50

    tyaces: Godt å høre at du kom til en som kunne behandle deg! Betennelse i akillesen hadde jeg også da jeg hadde betennelse som verst, faktisk uten at jeg visste det. Hele leggen var jo så stiv at jeg ikke klarte å kjenne at senen var det også. Men det forsvant heldigvis av seg selv da beinhinnebetennelsen gav seg.

    Ellers gleder deg med veldig at folk søker hjelp. Ingen ting av dette kaliberet går over av seg selv, og riktig hjelp og opptrening er nødvendig. Masse lykke til. :-)

  70. Traa
    april 3, 2009, kl. 15:08

    Hei
    hvordan kjenner man at det er beinhinnebetennelse man holder på å få? Jeg har begynt å jogge en del, og er redd for å få skader. Jeg kjenner jeg er stiv bl.a. på forsiden av leggen, bør jeg ta det med ro? Det er vel vanlig å bli stiv selv om det ikke nødvendigvis er beinhinnebetennelse?

  71. april 5, 2009, kl. 11:22

    Hei,

    Det er helt normalt å bli stiv i leggene når man begynner å jogge, eller øker mengden jogging. Det er helt normalt og ikke farlig. Det er riktignok viktig å tøye leggene mye, og å la de få hvile skikkelig mellom hver økt.

    Beinhinnebetennelse skiller seg fra vanlig stivhet/gangsperr ved at det fortrinnsvis er vondt på innsiden av leggen, og ikke nødvendigvis i musklene. Beinhinnen, som ligger på «kanten» av skinnleggen, på innsiden, vil være øm og gjerne ujevn ved betennelse (eller begynnende betennelse).

    For å forebygge betennelse er det altså viktig å bygge seg rolig opp, tøye mye og hvile mye. Lykke til! :-)

  72. Kristine
    april 15, 2009, kl. 08:09

    Hei, og takk for en flott side! Jeg danser 4 ganger i uken og har kjent en dunking i leggen siden oktober/november, og har tatt det litt rolig, ikke hoppet så mye og sånn. Tøyer godt ut etter nesten hver trening og prøver å holde leggene ganske varme hele tiden. Foreldrene mine tror ikke på at jeg har noen problemer og vil derfor ikke hjelpe med penger slik at jeg kan få sjekket det opp. Og jeg lever for dansen, har snart sommerferie og skal da ha pause i 3 mnd. Noen tips om hva jeg kan gjøre?

  73. april 17, 2009, kl. 16:43

    Hei Kristine,

    Siden du trener mye vet du garantert forskjell på gangsperr og stive og såre muskler (som ikke er farlig å få, det krever bare litt ro). Har du stive og såre legger, samt en øm beinhinne, burde du kanskje tatt det opp med dine foreldre igjen, eventuelt betalt for en undersøkelse/behandling selv.

    For å finne ut om beinhinnen er øm, kan du ta på innsiden av leggen, hele veien fra kneet til ankelen. Er den øm eller hoven er det best å ta det med ro, men ikke slutte å trene – heller bygge opp muskulaturen rolig. Får du vondt under trening må du stoppe, og blir det generelt verre av trening, må du roe ned. Husk at beinhinnebetennelse kommer fordi man overbelater og/eller feilbelaster beina, og styrking av musklene vil gjøre deg mer motstandsdyktig. Lykke til! :-)

  74. Jente 20
    juni 4, 2009, kl. 21:08

    Hadde skrevet et innlegg her men så ble alt borte, litt irriterendes men det jeg skrev var vel omtrent noe sånnt i forkortet verson:

    Siden før jul har jeg hatt smerter i mitt høyre kne (kne-området) under/etter løping som har vart i flere dager/over en uke. Plagene har gitt seg ved å kutte ut trening helt , men kommer tilbake etter gjenopptakelse etter relativt kort tid.
    -gått på voltaren men funket ikke , selv mot smertene.
    går nå på en gelkur med orudis (hvit og orange tube) som skal vare i en uke, tviler litt på at det hjelper men får se.

    Hvis ikke dette hjelper er neste behandling ny tablett kur el gelkur eller fysioterapeut. Fysio er vel sikkert bra det men problemet er at jeg en en Fattig student, huff :P

    Men spørsmålet mitt er, har noen hatt lignenede plager? Evt Råd?
    Problemet mitt er visst Betennelse i enten sene eller slimsekken ifølge legen.
    Siden beinhinnebetennelse i hovedsak handler om leggene , tenker jeg hva er det jeg har?
    Setter pris på alle svar!

  75. jente 16
    juni 14, 2009, kl. 22:33

    Hei!
    jeg er en jente på 16 år og har slitt en del med smerter og hovne legger. Jeg spiller på kuntgress, jogger og er mye i akrivitet

    jeg har som deg vert hos legen, der jeg fikk da voltaren(i alle fall noe lignende) piller og krem. Men jeg kjenner det at jeg strekker meg mye lenger når det ikke er så vondt.

    jeg har ikke hatt det så lenge, litt over en måne kanskje. Men jeg er treningsnarkoman så dette er veldig kjedlig.

    Jeg lurer på om det hadde vert lurt å gått til en naprapat, eller om det i grunn er for tidlig? vet du om en naprapat i Karmøy/Haugesunds området som kan ambefales?

    føler at legen ikke sa noe spesielt, og det blir bare verre.

  76. juni 16, 2009, kl. 20:44

    Hei begge to,

    Jeg anbefaler dere å lese hele bloggen; det står mye nyttig der. :-)

    Beinhinnebetennelse, eller andre betennelser for den del, går ikke over av seg selv og har ofte en ganske tydelig årsak (f.eks. for mye trening, overpronasjon, platfot etc.). Legene vet desverre alt for lite om sånne skader og er veldig ivrige med reseptblokken.

    Jeg anbefaler naprapat, siden de driver både med massasje og manipulasjon av ledd (den ene vondten følger ofte den andre). En fysioterapaut er, etter min erfaring, best med opptrening og rehabilitering, ikke på behandling direkte.

    Men, man må selvsagt velge; å bli kvitt problemet krever at man tar det på alvor og gjør en innsats. Lykke til! :-)

  77. Marte
    juni 17, 2009, kl. 13:19

    Hei. Jeg er ein 19år gammel jente som for kort tid siden begynte på dansing. Fikk da vondt i leggene, men tenkte det bare var gangsperr. Helt til jeg skulle på joggetur noen dager senere. Da føttene traff bakken, føltes det som jeg fikk støt oppover leggen, samtidig som det føltes som om den var bedøvet. Og det kjentes ut som føttene veide mange tonn. Vanskelig å forklare. Fikk beskjed av fysioterapaut om å ta det me ro i en uke. Gjorde det og fortsatte på dansing. Nå har jeg vondt i bena igjen å gikk til legen. To minutt tok det ham å si at det var beinhinnebetennelse eller en annen slags betennelse, så begynte han å skrive ut resept til meg på noen piller. «Dette kommer til å gå over om en uke, du kan bare fortsette å danse imens.» Sa han. Men etter det jeg har lest her, så blir alt bare verre om jeg følger hans råd? Jeg blir så sint! Hva skal jeg gjøre?? Syns ikke det var mye hjelp å få hos legen.. Han ville ikke engang høre hvordan smerten var eller når den hadde oppstått.

    På forhånd takk.

  78. juni 17, 2009, kl. 17:50

    Hei Marte,

    Det høres desverre ut som om du har vært hos en typisk lege. De vet mye – men lite om denne type skader, det er nå min erfaring.

    Punkt én: Det går ikke over av seg selv. Alle skader, som jeg har skrevet før, man pådrar seg over tid, tar det tid å bli kvitt.

    Punkt to: En pille kan få det til å FØLE deg bedre, men ikke til å bli bedre, så pass på.

    Betennelse som ikke får satt seg før man hviler/får behandling, kan absolutt slippe taket, og du trenger slett ikke ende opp på samme måte som meg (se innlegget helt øverst). Jeg anbefaler behandling med en gang, så får du tatt det før det setter seg, og naprapat er mitt førstevalg.

    La meg forøvrig legge til at du kan trene, men i det du får vondt bør du stoppe. Betyr det kun fem minutter med trening, så betyr det fem minutter, ikke mer.

    Lykke til! :-)

    • Marte
      juni 22, 2009, kl. 12:56

      Tusen takk for svar.
      Det du sier her hjelper dobbelt så mye som det legen min kunne si, og så var det 160,- billigere ;)
      Kjempe kjekt at du tar deg tid til å svare på våre spørsmål.

      Ha en super sommer :)

  79. Siv
    juli 17, 2009, kl. 04:41

    Hei
    Jeg er en dame på 38 som har hatt problemer med føtter/bein i over 1 år. Har trent fotball/hånball/aerobic/Tae-Bo hele mitt liv, nå går det i sykling og gåturer og slalom. Problemet er at jeg sliter utrolig med kramper/kribling/urolige legger. Gjør vondt å trene, sover dårlig, må gå med flate sko. Lurer på om det kan være beinhinnebetennelse. Noen som har vært plaget med kramper i den forbindelse. Kjennes liksom ikke ut som «vanlig krampe». Har tatt masse blodprøver, tar magnesium sånn i tilfelle. Har jeg ikke kramper så føles den som om den ligger på «lur» hele tiden. Går ut over trening, søvn og livskvalitet. Har tatt noen massasje og akupunkur, uten at det har hjulpet nevneverdig. Har hatt 4 omganger m Voltaren, ble bedre, men effekten vedvarte bare i 4-5 uker. Siste gang bare noen dager. Har tatt treningsfri, men hadde da ferie så ble allikevel mye gåing. Kan det være beinhinnebetennelse? Vil da event prøve Naprapat som flere har prøvd med suksess.

    Håper på en tilbakemeliding
    Tusen takk på forhånd.

  80. juli 17, 2009, kl. 08:01

    Hei Siv,

    Har du vært hos legen (regner med det siden du fikk Voltaren), hvis ikke er det lurt å begynne der. Om det er beinhinnebetennelse eller ikke er litt vanskelig å si (ikke er jeg lege heller), men konstante smerter er uansett et tegn på at noe ikke er det som det skal.

    Smerter fra beinhinnebetennelse kan komme å gå, eller være konstant, variere i styrke, alt ettersom hva du gjør, eller har gjort. Smerten liggen i hovedsak inn mot beinhinnen, eller på «motsatt» side av foten, altså på yttersiden. Men muskelknuter kan oppstå, i hele leggen, akillesen kan bli stiv, og generelt vil jeg påstå man føler ubehag, i hvert fall relatert til trening.

    Da jeg prøvde naprapat første gangen hadde jeg ingen tro på det. Men jeg ville uansett ikke ha noe uprøvd. Jeg hadde trodd jeg måtte ha problemet og smertene resten av livet, men var likevel villig til å prøve noe nytt – for man vil jo ikke ha vondt! Derfor, tenker jeg, kan du jo prøve naprapat eller idrettsmasasje (har ikke vært på det selv, men kunne tenke meg å prøve det).

    Håper du finner ut hva det er, og det er veldig bra at du tar tak i problemet. Lykke til! :-)

  81. Ståle Bjørgvik
    august 17, 2009, kl. 23:36

    Hei :) Takk, dette hjalp men har et spm til deg… Jeg er ikke sikker om jeg begynner å få Benhinnebetennelse, men har hatt samme problemet i et par uker nå, jeg trener da fotball, på trening for jeg en slags smerte i beinet som gjør at jeg blir tvunget til å halte, vanskelig å forklare, å etterhvert skjelver jeg nå inni granskauen… Etter det du har skrevet, kan det kanskje hende at jeg har det du hadde, men er ikke sikker. Trodde det kanskje var en liten overbelastning, men har ikke vært bort i noe lignende før, blir det verre?

  82. august 29, 2009, kl. 18:56

    Hei Ståle,

    Jeg har ikke hatt dette selv, men kan det være kramper? Det er jo muskler forran på leggen også. Jeg tror du ved å finne ut akkurat hvor du har vondt kan forstå dette bedre. Er det vondt på beinhinnen, rett forran på leggen (beinhinnen er på innsiden) eller bare difust (som kan tyde på en betennelse et eller annet sted)?

    Ellers gjelder det jo å gå til legen hvis det ikke går over eller bedrer seg innen en ukestid. Lykke til! :-)

  83. Linda
    september 14, 2009, kl. 17:38

    Heisann…
    Ville bare fortelle at jeg forleden var hos en overlege i ortopedi.
    Jeg er på 3-4 året med BHB, og det eeste han gjorde var og konkludere med at det var kronisk, og at jeg bare » måtte leve med det». Jo, takk for den.
    Jeg ymtet om andre behandlingsmetoder, bla naprapat, og han så dumt på meg og sa at det fikk bli mitt valg om jeg ville kaste penger ut viduet.
    Ergo var det i det hele tatt en noe underlig opplevelse.
    Fant denne bloggen i min søken på svar rundt dette kjedelige fenomenet.
    Og jeg trener ikke aktivt lengre engang. Så jeg skjønner ikke åssen jeg har klart å pådra meg dette. Uansett… Nå er jeg overbevist om og ta kontakt med naprapat, og heller prøve det som prøves kan. Er ikke interessert i å tygge Prednisolon resten av livet.’
    Takk for god innformasjon..

  84. Sara V
    september 15, 2009, kl. 17:59

    Veldig bra forklart :-)
    Jeg har nemlig snart hatt beinhinnebetennelse i to år, og det går opp
    og ned med smertene. Nå i det siste har smertene kommet for fullt og det gjør sånn at jeg har lyst til å begynne å grine. Jeg elsker og trene, og gjør det også for kroppen og helsen sin skyld. Men, jeg synes det er så dumt at det må holde meg tilbake. Jeg har ikke lyst til å ta det med ro for skaden, selv om det er det lureste. Jeg har også hørt om en slags laser, slik at man kan bli kvitt det. Vet du noe om det?

    Bra skrevet :-)

  85. september 15, 2009, kl. 20:13

    Linda: Jeg syns det var veldig uproft av ortopeden å svare på den måte han gjorde. Jeg mistenker at mange leger ikke så ofte ser på årsaken til problemet, bare hvordan det kan løses. Min tankegang da jeg var på mitt verste, var at jeg ikke ville ha noe uprøvd. Dessuten er det desverre sånn, tror jeg, at vi til syvend og sist må ta var på vår egen helse.

    Sara V: Det er veldig synd å høre at du ikke tar dette alvorlig, men det er selvsagt ditt valg. Jeg vil si det er vel naivt å elske å trene, men ikke innse at trening også vil gi en eller annen skade (om du trener mye) på et aller annet tidspunkt. Tenk om du ofret to-tre måneder med hardtrening nå (du kan jo fremdeles trene noe!), og var helt kvitt betennelsen etter jul. Dét hadde vært noe det! :-)

    Laser vet jeg litt om, prøvde en slags radiobølgebehandling en gang, men det var tullete. Det lindret problemet litt, men tar ikke vekk årsaken. Å fjerne årsaken til problemet er nøkkelen til suksess.

  86. Sara V
    september 16, 2009, kl. 12:37

    Altså, ikke tro at jeg ikke tar dette alvorlig. Jeg trener ikke like hardt som jeg gjorde, jeg løper ikke så ofte eller gjør de øvelsene jeg pleier å gjøre i min trening. Jeg prøver å ta det med ro ellers også og ikke bare på treningene. Svømming er jo også en bra trening, så jeg har begynt med det for en alterativ trening istendenfor overbelastning for beina mine.

    Okei, vet da at jeg ikke skal prøve laser – men skal hvertfall kjøpe noen nye sko, som kan dempe litt.. For bare prøve å gjøre det beste ut av det, ikke noe annet å gjøre. Men, som sagt.. Ikke tro at jeg ikke tar hensyn til det. Før nå jeg fikk den samme smerten tilbake igjen holdt jeg meg unna trening en god stund.

  87. september 18, 2009, kl. 18:20

    Hei igjen Sara,

    Det var ikke meningen å «kjefte» på det, jeg misforstod deg. Nye sko er alltid lurt, men det aller beste er konkret behandling (ja, måtte pushe litt på det nå også ;-)).

    Masse lykke til uansett! :-)

  88. anette
    oktober 2, 2009, kl. 08:35

    Hei, veldig interessant blogg! har selv slitt med benhinnebetennelse i årevis, snart sju år..etter en fot skade ble jeg overivrig når jeg ble bra og gikk en laaaang fjelltur.det var starten. har hatt så vondt at det har vært vanskelig å gå vanlig.I mange år har jeg gått til forskjellig behandling men det som har funket best for meg er riktige såler og gode dempete sko, i tillegg til at jeg prøvde trykkbølgebehandling for ca et halvt år siden.en runde med det ca seks syv behandlinger var driiiitvondt men merket bedring etter en stund. det er som om det ble bedre etter noen måneder.har gradvis orket mer gåing på tur osv, men nå har jeg driti meg ut og gått en altfor lang tur igjen, en to tre timers tur var nok i meste laget..og jeg visste det egentlig sjøl! Det var bare så deilig å være ute i høstværet!!det blei skikkelig vondt og i natt kjente jeg dunking hele natta…håper ro noen dager tar brodden. så får jeg bare gå til behandling igjen..det er skikkelig kjipt nå som jeg har bygd meg opp så bra!jaja.kan bare skylde meg sjøl..!har fått tips om at masai sko, mbt altså er godt for de med slike problemer for da får du strekt ut elggen når du går!noen som har erfaring med det?

  89. Ulf
    oktober 12, 2009, kl. 15:04

    Hei!
    Flott artikkel, og høyaktuell for oss idrettsfolk!
    Som mange andre har jeg slitt lenge med beinhinnebetennelse, men aldri prøvd naprapat – det blir nok en tur dit. Lurte på om du var plattfot, og om dette kan være en årsak til beinhinnebetennelsen? Da er vel oppbygde såler en vei å gå? På forhånd, takk!

  90. oktober 13, 2009, kl. 08:54

    Hei,

    Anette: Jeg har ikke brukt sånne masaisko. Må innrømme jeg alltid har syntes de har sett litt ..rare ut. Men tenker samtidig man ikke skal være redd for å prøve noe nytt! Håper du forresten går til massasje, slik at du får massert opp leggene. Det er det eneste som funker for meg, og jeg går jevnlig (et par ganger i måneden) for å myke opp leggene. Spesielt viktig er det nå, nå som jeg prøver å komme tilbake etter skade (skulder). :-)

    Ult: Jeg er ikke plattfot, men jeg har en tendens til å legge vekten på utsiden av foten når jeg går, og på innsiden når jeg løper (overpronasjon). Jeg vet ikke helt hva dette kommer av, men det er helt tydelig jeg har arvet det.. Plattfot er riktignok en av grunnene til at folk får beinhinnebetennelse, og ja, da bør man ha spesialsåler (som jeg ikke vet hvor man får tak i). Lykke til! :-)

  91. Marianne
    oktober 21, 2009, kl. 09:56

    Hei Kristy,
    for en kjempefin side! Masse nyttig info! Jeg har trent taekwondo i årevis, og gradvis har jeg fått mer og mer vondt i leggene under oppvarmingen – jogging rundt i salen med diverse øvelser. Trener helst barbeint, føler at kampsport-sko glir, dessuten er de jo også helt flate. Hva kan jeg gjøre for å få varmet opp på en alternativ måte, uten å få disse smertene? Vi trener i en gymsal, uten ergometersykler e.l. Hardt parkettgulv, iskaldt om vinteren… Har prøvd å jogge ute på skogsbilveier o.l. også, for jeg har et stort ønske om å kunne jogge med hundene. Men selv med joggesko blir det for vondt. Kjæresten min mener at det er naturlig fordi jeg er for dårlig trent i å jogge. Har trent hele livet – ikke så mye jogging, men styrke, kampsport, ballsport og sykling. Sykler nå også, for å trene kondis. Det er en skånsom og veldig fin treningsform! Har en grad igjen til svart belte i Taekwondo, men på grunn av smertene, dårlig oppvarming osv., er jeg redd jeg må gi meg.. Spark, hyong og pensum går greit, men det er oppvarmingen, og klare å bli varm nok i beina til å sparke bra og bli myk som er problemet…
    Håper du har et tips til bra oppvarming uten for stor belastning! Naprapat frister, men økonomien takler det ikke, dessverre… :-(

  92. Pernille
    oktober 21, 2009, kl. 21:33

    Flott innlegg! Ser alle over meg har betennelsen i leggen(e), men jeg har den i hoften. Fryktelig ubehagelig og vanskelig å komme til for leger. Tror du jeg vil få samme behandling som de med beinhinnebetennelse i leggen? Har snart hatt det i et år, og jeg kjenner dunkingen 24/7. Håper på svar, gjerne på mail :-)

  93. oktober 22, 2009, kl. 09:31

    Marianne: Jeg trener Taekwon-Do selv, og kjenner veldig godt til problematikken rundt harde, iskalde parkettgulv (som gjerne har betong under). Enda verre er det når de er nylakkerte.. Løsningen min er å alltid varme opp med joggesko. Jeg bruker mine gamle løpesko (som ikke er så gamle!), som har ekstra stabilitet for overpronasjon. Når jeg er varm og vi skal tøye tar jeg av meg skoene. Dette har funket veldig bra for meg. Kampsportsko har jeg holdt meg langt unna, ettersom de ikke har noen særlig form for demping og støtte. Jeg anbefaler deg å ta en tur på Løplabbet (finnes i flere storbyer i Norge), slik at du kan få skikkelig hjelp til å kjøpe de riktige skoene.

    Ellers vil jeg bare si du må fortsette å jobbe mot 1. Dan. Ikke la dette stoppe deg, men ta hensyn til det. Beinhinnebetennelse er veldig ofte et resultat av at du ikke er sterk nok for den treningen du utsetter deg for. Og selvsagt spiller dine fysiologiske forutsetninger en rolle også, som skjeve bein, plattfot etc. Så, tøy, tøy, tren og drøm om 1. Dan. WTF eller ITF forresten? :-)

    Pernille: Hm.. Det høres ikke godt ut, og det umulig for meg å si hva som eventuelt kan skje videre, og ikke minst hva dette kan være. Men, det jeg vet er at alt henger sammen. Har man f.eks. låsninger i nakken kan man få vondt i beina. Lege er nok det riktige stedet å starte uansett.

    Lykke til! :-)

  94. Marianne
    oktober 23, 2009, kl. 07:30

    Takk for svaret!
    Joggeskoene skal heretter med på trening! Og det skal jeg få sønnene mine til å gjøre også! Eldstemann er plattfot, og skulle helst ha trent med såler.. Har fått «tillatelse» til å bruke kampsportsko selv på gradering, men dette gjør jo ikke noe fra eller til.. :-S Yngstemann skal også få lov å forebygge problemer nå. Selv syns jeg det er lettere å trene barbeint på mange måter, men det er vel fordi jeg har gjort det i så mange år. Trener TaeBo i tillegg – barbeint.. Får endre på det!
    Jeg trener under master Tien Ton That, 8.dan, i Norsk Tae Kwon Do Forbund – altså WTF. Begynte godt voksen, er nå 43, og syns blandingen av kondis, styrke, smidighet og personlig utvikling er morsom! Dessuten bra hjernetrim å prøve å huske hyonger for ei gammal dame! He-he! Morsomt også at jeg har kunnet trene sammen med sønnene mine!
    Nå er som sagt økonomien ikke helt på topp, men skal prøve å få investert i noen gode, tilpassede joggesko!
    Takk igjen for fin side! :-)

  95. oktober 23, 2009, kl. 12:59

    I begynnelsen, da jeg var tilbake på trening etter å ha hatt skikkelig beinhinnebetennelse, trente jeg med sko hele tiden. Og ja, det er uvant, og det er tungt å gå mønster med sko. Men alt går bra med litt trening, og under oppvarming syns det det nå bare er herlig med sko (også mindre kaldt, noe som igjen er bra). :-) Taekwon-Do er en super sport, og jeg elsker utfordringen det gir meg. Virkelig! Selv er jeg ITFer, på snart 12. året.. B-) Lykke til med 1.Dans-forberedelsene!

    Bare et lite spørsmål til.. Trener dere Chang-Hun-mønstrene? (Chon-ji, Dan-Gun etc.) :-)

  96. Marianne
    oktober 25, 2009, kl. 17:25

    Skal snakke med master om å få lov til å bruke sko.. Ja, vi går mønstrene Chon-ji-hyong osv. Prøver å lære meg vanskelige Chung-Moo nå… :-S

  97. oktober 25, 2009, kl. 18:47

    Håper treneren din sier ja til å bruke sko, tror det vil gjøre ting mye bedre. Og lykke til med Choong-Moo, det er artig! B-)

  98. anette
    desember 6, 2009, kl. 22:44

    Hei igjen Kristy!
    Lurer på en ting.Du skriver at du hadde vondt for å gå når det var som verst,men var det slik at du ble anbefalt av naprapaten å unngå all gåing da? Jeg trener ikke for tiden,men har etter en overbelastende gåtur og 4 trykkbølgebehandlinger prøvd å holde meg i ro,og gå minimalt(bare til trikken og tilbake).Men det er fremdeles vondt hver dag. Må bare høre din erfaring. Nå tåler beina knapt å gå opp og ned en trapp uten smerter, og jeg lurer på om det er normalt….

  99. desember 7, 2009, kl. 14:00

    Hei Anette,

    Nei, jeg ble ikke anbefalt å sitte stille, men å trene fikk jeg ikke lov til i begynnelsen (til han sa det var greit å trene, og da bare til jeg kjente smerte). Det å sitte stille gjør at blodsirkulasjonen går ned og restitusjonen blir dårligere. Men, gjør det vondt å gå, er det jo naturlig at antallet skritt man har lyst til å gå blir svært begrenset. Jeg ville tatt det med ro så mye som mulig til du føler du er over «den verste kneiken». Når dette er tror jeg du vil kjenne.

    Om det ikke blir noe særlige bedre innen et par uker tror jeg det er på tide å bytte strategi. Kanskje en kur med betennelsesdempenede utskrevet av legen (anbefaler Ibux i stedet for Voltaren forresten) er tingen, eller kanskje naprapat eller fysioterapi (her gjelder det å finne en flink en). Jeg er ikke så fan av sterke medisiner for belastningesskader, men innimellom tror jeg det er lurt for å få tatt «toppen» av problemet. Og så må du finne frem tolmodigheten. Lykke til! :-)

  100. Birgitte
    februar 1, 2010, kl. 22:25

    Hei Kristy!

    Birgitte her. Har skrevet tidligere.. Sliter ennå med beinh.bet. Men har lite dunking der betennelsen sitter, blir mest gåen i leggen når jeg gjør noe. Men har veldig god effekt av tøying og massering. Du hadde jo også det. Lurte på hvordan du tøyde. Kun leggmusklene? Tøyer selv mye i trapp, men tror jeg er stiv i lår og setemuskulatur og. Masserte du selv, i tillegg til naprapaten?

  101. Jaron
    februar 7, 2010, kl. 18:08

    Hei, jeg er en gutt på 23 som fikk beinhinnebetenndelse i begge beina i september 2009. Etter en helg med for mye aktivitet, (er ikke så veldig aktiv ellers) knakk sammen på neste trening etpar dager senere. Kunne ikke løpe i det hele tatt, og var nødt til å gå hjem forsiktig. Første månedene kjente jeg betenndelsen godt og gjorde litt øvelser og massering, trente ingenting. Tok det ikke egentlig så veldig seriøst, for jeg dro på ferie en periode. Kjente det var der, men at det ikke såå var veldig vondt. Maserte innimellom.

    Så en periode etter at jeg begynte å gå rolig et par ganger i uken, men så etter en times lørsdags tur i fint høstvær så ble det bare veldig mye verre. Har siden den gang, vært hos en nokså uerfaren fysioterapeut, som masserte meg i leggene de 4 gangene jeg gikk der. Det var bare bortkastet penger. Har konstant kalde legger, kjenner smerte noen ganger under kneet og spesielt bak nederst beinet. Skaffet såler, og han som jeg fikk de fra sa at såler fra sportsbuttikker el var bare tull. Viktig å gå til spesialister. (jeg var på ortopedisk institutt) Han virket veldig flink iallefall, viste nøyaktig hvor å trykke for at jeg skulle kjenne smerte, og gav meg mange gode tips. Men skal jeg bare forsette å trykke hardt selv om det gjør pinlig vondt når jeg masserer??

    Det er ikke før nå på nyåret at jeg har begynt å ta dette veldig seriøst. Har svømt hver dag i ca 30min i 2 uker nå (for mye??), og begynt å varmebehandle beina selv før jeg masserer de så godt jeg klarer. Fikk også skaffet såler, siden jeg er plattfot og de hjelper når jeg er ute å går. Har hørt at noen som har sagt at det er veldig viktig å spise riktig mat & vitaminer og at det hjelper med å helbrede beinet? vet du noe om det? Siden ingen har nevnt noe om det her. Skrekken var å få det kronisk i begynnelsen, og nå virker det som det er casen. Fryktelig kjipt. :(

  102. Hanne elise
    mars 5, 2010, kl. 00:01

    Hei! jeg bare lurte på om det er normalt at smertene blir så volsomme at du får en slags krampe i bena(ikke klarer å stå i ro) ? jeg hadde iallfall dette problemet første gangen jeg hadde det, jeg har hatt det to ganger og vet godt selv at jeg ikke skal trene så mye som jeg gjorde som var 5-7 ganger i uken i fotball igjen, aldri. bra inlegg!

  103. Ida Marie
    mars 22, 2010, kl. 20:25

    Heisann! i slutten av 2008 da jeg var 14 år, så gikk jeg på håndball 3 ganger i uken, og trenigen varte 2 timer + en kamp hver helg. Men under en kamp, så fikk jeg beinhinne betennelse, og noen dager senere var det så ille, at jeg ikke klarte og gå på benet. Jeg dro til legen og fikk beskjed om at jeg hadde noe som het m.soleus som er en «flyndre» muskel i leggen. Jeg hadde det på et punkt i høyre leggen.

    jeg måtte gå med krykker i 1,5 uker. Etter det startet jeg med isbit som jeg støk hardt på leggen, og jeg tok noen øvelser hjemme. Så begynte jeg og trene meg opp, jeg teipet benet hardt og brukte leggskinne. Men jeg tok det kanskje ikke alvorlig nok, og presset meg for hardt under treningene. Så fikk jeg henvisning til en fysio, men det varte bare 2 ganger.. Etter en stund så fortsatte det og være vondt, så jeg fikk time hos en naprapat, som er noe av det sykeste og vondeste jeg noensinne har gjort!

    Jeg trodde det skulle bli bedre… hver gang jeg kom, så fant fysioterapauten nye kuler i leggen min, men som han hele tiden ble kvitt. så ble det bra en periode, men så startet det igjen, og da i andre leggen i tillegg. så til slutt endte jeg opp med betennelse i begge beina forran og bak! det var utrolig vondt, jeg klarte bare gå noen få timer, så var jeg helt kjørt, og fikk forferdelig vondt..

    jeg fortsatte hos fysioterapauten og fikk behandlinger. Det ble jo mye bedre, men jeg ble aldri kvitt det helt, så jeg følte det var bortkasta med penger. Til slutt fikk i tillegg smerter i begge knærne. Da fikk jeg akupungtur behandling 3 ganger, noe som ikke hjalp. Det som skjedde var at etter jeg fikk beinhinne betennelsen så fikk jeg en ny løpe metode, og kneskålene mine ble skyvd til siden. Det er utrolig ubehagelig og løpe og gå. Jeg klarer ikke sitte med bøyd knær lenge, og må strekke ut beina hele tiden.

    Jeg har nærmest gitt opp leggene og knærne mine. har prøvd nesten alt.. jeg hvilte meg, gikk med krykker, strøk med isbiter, gjorde forskjellige øvelser, gikk på treningssenter, var jos fysioterapaut, naprapat og prøvde akupungtur. Jeg har også ofte «voksesmerter» i leggen, og beinet mitt sovner ofte.. og lurer på om det har noe med dette og gjøre?

    Nå skal jeg prøve meg ut på NIMI som legen min ambefalte, så jeg håper det hjelper meg.. jeg har hatt beinhinne betennelse og skader i knær i ca. 2 år nå og begynner og bli rimelig lei i en alder av 16 år..

    Er det noen som har andre tips de vil gi meg? jeg har lest og gjort omtrent alt som står på denne siden, så vet ikke hva annet jeg kan gjøre..

    Hilsen en fortvilet jente som håper på noen positive svar som kan hjelpe meg :)

  104. Martine
    mars 25, 2010, kl. 22:29

    Hei, jeg er ei jente på 17 år som går idrettslinja, og da blir det jo en del trening. har ca 9 timers trening i uka. Jeg har sliti lenge med vondt i leggene, men har ikke tenkt så mye over det. men i går sa venninna mi at hun hadde fått beinhinnebetennelse, og når hun forklarte symptomene, var det jo akkurat de samme som jeg hadde. Jeg har også vært veldig plaga med voksesmerter i beina lenge. burde jeg dra til legen??

  105. mars 25, 2010, kl. 23:19

    Hei,

    Først, beklager at jeg ikke har fått svart noen av dere siste som har lagt igjen kommentarer. Har lest kommentarene fortløpende, men altså ikke hatt tid, desverre, til å svare før nå.

    Birgitte: Ja, jeg tøyet mye i trapper. Men jeg må innrømme at jeg egentlig bare er flink til å tøye i dårlige perioder, og ikke så flink til å forebygge. Etterhvert vet jeg riktignok veldig hvor grensen får, altså når jeg MÅ stoppe å trene hardt og ta det med ro.

    John: Vel, om det er kronisk, noe det er nå, siden det er vondt hele tiden, så kan du likevel bli kvitt det. Vær åpen for å prøve nye ting, og slutt om det ikke virker. Har du lest over vet du at jeg anbefaler naprapat, men idrettsmasasje (har ikke prøvd det selv) skal visst også hjelpe. :-)

    Ida Maria: Dette hørtes veldig ille ut, og det får meg til lure på om du ignorerte det veldig lenge. Samtidig er det veldig, veldig tidlig å få det. Min erfaring er at beinhinnebetennelse kommer når man begynner å bli ferdig utvokst, noe man absolutt ikke er når man er 14. Jeg er redd jeg ikke har så mye mer å komme med, desverre.

    Martine: Ja. Men prøv også andre ting; ikke bare godta en pillekur, det kommer ikke til å hjelpe. Kan ikke lege hjelpe deg, må du oppsøke behandling selv.

  106. Else
    april 19, 2010, kl. 17:49

    Hei Kristy..

    Har selv drevet med kampsport i mange år og slitt med denne betennelsen i over 2 år…Leste her for en stund tilbake og fikk mange gode råd, som jeg har brukt, og leggene er veldig bra igjen. Nå trener jeg 6-7 ganger i uken, hver økt 1,5 time++…Ville bare takke deg for denne bloggen, hvor du tar opp et problem som MANGE unge sliter med, og gir seriøse og ordentlige råd som faktisk funker! Har selv kastet bort en haug av penger på fysio-ditt-og-datt…

    Hvis jeg kan gi noen ekstra råd til de andre treningsivrige her på siden så er det å kjøpe noe som heter Arnikabalsam på helsekost, og massere denne langs benhinnen morgen og kveld..
    Og kjøpe hot/cold packs og ha den ene i fryseren til etter trening, og den andre i skapet, og varme den opp og ha den på leggen før trening. Prøv også å gå med høye sokker og gode sko, for å øke blodsirkulasjonen langs hinnen. Og for all del, kom dere til en naprapat! Jeg har selv gått til en som er kjempeflink og som jeg vil si har ‘reddet’ leggene mine..

    Takk Kristy for en kjempebra blogg!!!God trening ;)

  107. Martin
    mai 5, 2010, kl. 17:09

    Heisan!

    Tusen takk for en kjempebra blogg med mye variert og sikker kunnskap om betennelsen.

    Driver selv med Karate og beinhinnebetennelsen er jeg helt enig i, er kampsportutøverens verste fiende. De fleste erfarne utøverene jeg kjenner har vært borti det. Nå har jeg gått med det i et år og takket være rådene fra denne bloggen har jeg klart å «holde betennelsen i sjakk», til tross for mye trening.
    Men i morgen skal jeg til min første time hos naprapaten og nå som sesongen er over så skal jeg bruke sommeren på å pleie leggene mest mulig, gå til behandling hos naprapat og trene meg forsiktig opp fra høsten av.

    De rutinene som har funka bra for meg og som jeg skal fortsette med er:

    1.Bruke GODE joggesko med innleggssåle fra ortoped.
    2.Tøye leggene godt etter hver trening. indre og ytre muskler.
    3. Massere leggene for å øke blodsirkulasjonen, gni tommelen langs beinhinna.
    4. Ta fotbad et par ganger i uka eller mer, det hjelper også veldig på blodsirkulasjonen. Bruk ei bøtte med glovarmt vann og ei med iskaldt. Så et par minutter i hver, annenhver gang 3-4 ganger. (ha ei ekstra bøtte tilgjengelig med kokende vann som du kan supplere med når det varme vannet blir lunka.)
    5. Ligg unna løping! det er FY FY! Aldri gjør det når du har bettennelse. Det er kanskje den treningen som belaster mest.
    6. Jeg er en person som til vanlig går mye og tar buss siden jeg er student og ikke har bil. Man skal ikke ligge unna gåing til enhver pris, tror jeg. for leggen bør ha noe aktivitet, men ikke gå langt og på dårlige sko. Jeg holder meg nesten bare til sykling nå, uansett hvor jeg skal. Det belaster ingen ting.
    7. Behandling hos naprapat (Nå har jeg endelig råd! :D)

    Så folkens, jeg har prøvd veldig mye forskjellig det siste året. Jeg gikk til fysioterapeut kun en gang for å forsikre meg om at skaden ikke skyldtes feilstilling i beina eller andre spesielle årsaker. Har også tatt meg en tur til Oroped for å få spesiallagde innleggssåler for å sørge for at belastningen er minst mulig når jeg går, jeg bruker også disse sålene når jeg trener karate. Brytesko er veldig bra egnet til kampsport trening(hvis du må bruke sko), kan anbefales.

    Til de som nettop har fått eller som sliter med beinhinne betennelse så er det beste tipset jeg kan gi; VÆR TÅLMODIG! Gode ting kommer til den som venter :)
    (Håper jeg) Hehe…

    God trening!
    -Martin

  108. Alice
    mai 27, 2010, kl. 19:45

    Heisann!
    Jeg aner ikke når den ene leggen min begynte å verke,
    men det er en god stund siden. Jeg er ikke mye plaget av det, men dersom jeg har vært ute og jogget en stund, spesielt på asfalt, merker jeg det gjør vondt etterpå. Når jeg presser tomlene mot benet i leggen, får jeg store smerter.
    Jeg har sluttet å jogge nå, og trener bare styrke, men hvilke treningsmetoder for kondisjon belaster IKKE leggene i like stor grad som løping? Kan jeg sykle uten problemer? Jeg har ikke vært hos lege, føler det er unødvendig da de alltid sier det samme «Ta det rolig, ikke tren», men burde jeg det for å være sikker? Hvordan vet man om det er kronisk?
    Jeg tror grunnen til betennelsen er overpronasjon, som jeg har mer av på venstrefoten. Hva kan jeg gjøre mot dette?
    Stor takk om dere kan hjelpe! ;D

  109. Petter
    mai 31, 2010, kl. 14:03

    Laserbehandling og radiobølgebehandling er to VELDIG forskjellige ting!

    Laser har faktisk dokumentert effekt på beinhinnebetennelse :)

  110. Åsne
    september 25, 2010, kl. 13:32

    Jeg har hatt beinhinnebetennelse noen ganger nå, jeg pleier å få det etter sommerferien, også går det over i løpet av høsten. Første gang jeg fikk det var i 6. klasse – ingen hadde fortalt meg at det var farlig å danse mye på betong!

    Dette er hva jeg gjør:
    – masserer, masserer, masserer! Da skal det helst gjøre så vondt som mulig.
    – beveger fotene opp og ned, og ruller dem, for å styrke musklene rundt. Jeg gjør det helt til føttene verker og jeg ikke klarer mer!
    – jeg har to flasker med vann i fryseren sånn at de blir til is. Så legger jeg de på leggen i 10 min, deretter gjør jeg det samme med glovarme flasker. Dette gjør jeg 1 time hver dag til jeg blir bra igjen.
    – trener så lite som mulig (maks to ganger i uka).

    Hvis du har fått beinhinnebetennelse, lykke til med å bli kvitt det! Og husk – det værste du kan gjøre er å ignorere det. Da kan det bli kronisk og ende med tretthetsbrudd. :)

  111. anne
    november 29, 2010, kl. 00:12

    hei tror jeg har benhinnebetenesle verker i leggen osv
    men er det normalt å bli hoven i ankelen , jeg har vært hoven i en månde nå .
    går på voltaren ,men føller ikke det hjelper noe …

  112. Lene
    januar 11, 2011, kl. 12:28

    Hei Kristy!
    Vil bare takke for en veldig informativ blogg, og til alle dere andre som har lagt igjen gode tips. Jeg har hatt fryktelig vondt i leggene i snart 10 år(stemmer veldig godt med den vokse teorien, da jeg fikk det i 18 årsalderen). Jeg hadde også tilløp til det enda tidligere. Nå om dagen kommer og går smertene litt avhengig av aktiviteten. Jeg har lenge vært usikker på om det er beinhinnebetennelse i det hele tatt, da jeg aldri har trent noe særlig, og aldri spesielt hardt. Etter å ha lest denne bloggen er jeg derimot sikker. Periodevis opp gjennom årene har jeg hatt fysisk aktive jobber, i tillegg har jeg drevet(og driver) med ridning. For tiden har jeg bare vondt hvis jeg overanstrenger beina, men det er nok at jeg står og går en hel dag(shopping en hel dag er drepen for beina mine, og sko med høy hæler er uaktuelt). Heldigvis er jeg selvstendig næringsdrivende så jeg kan legge opp arbeidsdagen min selv. For et par år siden jobbet jeg i butikk, og sto og gikk hele dagen. Det ble helvete på jord etterhvert, til slutt hadde jeg skikkelig verking etter bare 10 minutter på jobb. På den tiden skjønte jeg ikke hva det kunne være, og beit tenna sammen og tenkte at det går ikke an å sjukmelde seg pga «litt» vondt i beina. Jeg ble der i 4 år. Da jeg sluttet og begynte som selvstendig næringsdrivende og slapp å stå på beina i 8 timer hver dag, gikk det opp for meg hvor ille det faktisk var i den perioden. Jeg er langt fra bra, og etter at jeg leste denne bloggen kommer jeg til å bestille meg time hos en naprapat. Jeg har forresten aldri vært stiv i leggene, men jeg har nok litt dårlig blodsirkulasjon i beina, så skal defintivt prøve ut metoden med å presse på det punktet og samtidig rotere på ankelen. Igjen, takk for mange gode råd, og det hjelper utrolig mye å vite at det er flere der ute som «vet» hva jeg snakker om, skjønner hvor vondt det faktisk er, og som har lykkes å bli bra igen:)

  113. januar 28, 2011, kl. 05:49

    Først må jeg bare si tusen takk for alle kommentarene, og beklage at jeg ikke lenger har så mye tid til å svare. Mye har skjedd i mitt liv siden jeg skrev dette innlegget, men, jeg sliter fremdeles med de samme plagene. Selv gode joggesko, riktig trening og naprapattimer, gjøre ikke at problemet forsvinner og jeg har innsett at jeg nok må forholde meg til dette resten av livet. Egentlig er det ikke så ille, man må bare huske å ta sine forholdsregler.

    God trening alle sammen, og ta vare på helsen! :-)

  114. Marie
    mai 24, 2011, kl. 14:54

    Tusen takk for bra tips og oppmuntring! Jeg er midt opp i dette problemet selv. Har i lang tid gått til fysioterapeut uten noe som helst hjelp, kjøpt nye joggesko, og tøyet ut som mye som mulig. Jeg har nettopp fått time hos naprapaten, og håper virkelig dette hjelper. Savner trening!

  115. Sture
    desember 12, 2011, kl. 07:13

    Hei. Mye nyttig her. Beinhinnebetennelse 25 år. Går i bølger. Løping vanskelig. Overpronasjon. Innleggssåler, skaper en del andre problemer. Trykkbølgebehandling, vondt, men hjalp en tid. Trener mye spinning og noe catslide. Tøyer lite. Kalde ben, dårlig blodsirkulasjon. Roterer ankel i kombinasjon med massasje/trykk. Vondt. Skal sjekke ut naprapat i Bodø. Mange som sliter. :)

  116. Else
    april 22, 2012, kl. 15:49

    Gull verdt; kompresjonssokker! Enten CEP eller 2XU. Bruk de både på og utenom trening.
    Må forresten legge til at jeg hadde tretthetsbrudd i den ene leggen, som var værst, men nå, to år etter trener jeg helt fint, med mye løping og kampsport hver dag :)
    Kan jeg, kan du!

  1. januar 24, 2008, kl. 21:05
  2. april 10, 2008, kl. 14:42

Leave a reply to kristy Avbryt svar