Hjem > In general > Overvekt

Overvekt

Siden jeg jobber full tid nå (er snart ferdig og klar for ferie riktignok) leser jeg de fleste nettavisene kontinuerlig. En av nettavisene, Dagbladet, hadde i går en artikkel kalt Overvektige barn lider hele livet. Det mest interessant er ikke selve artikkelen, men folks reaksjoner og innlegg. Innleggene, de jeg har lest, kan hovedsaklig kategoriseres i to grupper; de som mener at tykke folk bør spise mindre og trene mer, og de som selv er, eller har vært, overvektige. Den siste gruppen snakker riktignok aldri om trening som noe gøy, bare som et nødvendig onde.

På en måte kan jeg forstå begge gruppene. Det kan umulig være lett å være overvektig; jeg blir jo helt krakilsk om jeg legger på meg et par kilo, men samtidig er det jo enkel logikk for overvekt. Spiser du mer enn du forbrenner, legger du på deg. Riktignok er det er par faktorer som ikke er direkte knyttet til matinntaket. Noen mennesker er helt klart født med lav(ere) forbrenning enn andre, men dette gjelder ikke de aller, aller fleste mennesker. Kari Jaquesson, programleder for «Et lettere liv», uttalte en gang at det er tilnærmet hundre prosent sammenheng mellom det du spiser, og hvordan du ser ut. Men dette er det altså en del overvektige som ikke har lyst til å tro på, da enten ubevisst eller bevisst. Psyken spiller helt klart en viktig rolle her, og for mange dreier det seg om en ond sirkel. De blir deprimerte fordi er tykke, og de trøstespiser fordi de er tykke. Men da blir de enda tykkere og enda mer deprimerte. Ingen skal fortelle meg at det er lettere å komme ut av den onde sirkelen med overspising enn underspising. Psykolog er nok det rette for mange med overvekt.

Vi er ikke alle født like, med likt utseenede (takk og pris!), like ferdigheter eller gener, men vi er alle unike og spesielle! Likevel har jeg tro på egen vilje. Det er i bunn og grunn opp til oss selv å skape det livet vi vil ha, og bli det mennesket vi ønsker å være. Ingen sa at det var lett, og ingen bør fortelle deg at det blir lettere med tiden.

Holdningene en lærer som barn, har jeg stor tro på at man bringer videre med seg i livet. Skulle man riktignok ikke være utstyrt med kunnskap om kosthold og sunn mat, er det likevel ikke for sent! Trening er også kjempeviktig (nei, en søndagstur er ikke trening), og jeg tror det er alfa og omega og finne noe man syns er gøy. Har man lyst til å gå på trening med tanke på at det er gøy, ikke med tankene på kiloene som må bort, forsvinner kiloene før man aner.

Da jeg var liten bestemte jeg meg for at ingen, noen gang, skulle få si til meg at jeg ikke var god nok. Klart folk har sagt stygge ting til meg, jeg tror desverre det er en del av barndommen, men da har jeg bare tatt på den tøffe fasaden og tatt igjen. Jeg lever fremdeles i troen på at man kan få til alt man vil – bare man vil det nok. Noen ganger tenker jeg at det kanskje ikke er sant, men så slår jeg det fra meg; Er det ikke sant skal jeg i hvert fall «fake it, until I make it».

Kategorier:In general
  1. februar 21, 2016, kl. 19:57

    Trygt, kort ventetid, billig, og seriøst http://overvekts-operasjoner.no/. Slankeoperasjon utlandet.

  1. No trackbacks yet.

Legg igjen en kommentar

