Hjem > In general > Jenter og militæret, del II

Jenter og militæret, del II

Jeg hadde tenkt å ha en rolig sofakveld, og det hadde jeg forståvidt også, men at programmet jeg så på, «Ferskvann er for pyser«, skulle skape så mye styr ante jeg ikke. Etter bare én episode innser jeg at jeg må få med meg flere. I programmet fulgte vi bla. en jente, Kristin Løland, som hadde en drøm om å bli Forsvarets første kvinnelige skipssjef på MTB. Men det ble hun ikke. Hun sluttet i Forsvaret fordi hun mistrivdes og fordi hun følte hun ble frosset ut. I stedet for å holde kjeft om det, sa hun det som det var; dette var hennes opplevelse. En tøff jente – det krever mot å si slike ting på landsdekkende TV! Vi trenger flere sånne jenter; Det er alt for mange som syns for lite om seg selv, ikke tør å satse på noe helst og som ikke har drømmer.

Det mest sjokkerende denne kvelden var likevel spørsmålene hun fikk under nettmøtet TV Norge hadde. Spesielt inntrykk på meg, og da ikke et positivt inntrykk, gjorde noe en tilsynelatende kvinnelig offiser skrev.

Kvinnelig offiser: – 18.01.2007 kl. 22.50
Ambisjoner er vel og bra. Men må ha realistiske mål, og flagge at du vil bli første kvinnelige skipssjef på MTB som befalselev, er usmakelig… Det var ikke jobben du var ute etter, det var status… Ta ett steg om gangen. Du stiller oss kvinner i Forsvaret i ett meget dårlig lys, jeg kjenner meg ikke igjen. Jeg blir provosert… Har aldri opplevd trakasering, utfysing eller VOLD! Vei dine ord med omhu! Du vil bli sittert. Ikke generaliser, og si at du mener at det er et utbredt problem i Forsvaret, for det er det ikke. Har vært inne i noen år, og vet hva jeg snakker om!

TV Norge, nettmøte

Hva i all verden er dette for et innlegg? Er det usmakelig å ha drømmer nå? Det er de som drømmer som når langt, ikke de som er likegyldige og tar til takke med middelmådighet! Fordi én har opplevd, eller ikke har opplevd, trakassering betyr ikke det at det ikke finner sted. Klart det gjør det, Forsvaret er jo en arbeidsplass like andre arbeidsplasser. Ingen skal fortelle meg at det finnes en perfekt arbeidsplass hvor alle lever sammen i evig harmoni – bare tenk på Gerd-Liv Valla-saken som florerer i media i disse dager. Det er meget skremmende at denne (tilsynelatende) kvinnelige offiserer insinuerer at Løland var «gold digger» og kun ute etter status. Veldig profesjonelt må jeg si. Og total mangel på realisme og empati.

Forsvaret skal likevel ha ros for dette, og personlig kan jeg fremdeles tenke meg en tur i Forsvaret.

Helt til slutt vil jeg ta med noe min kjære sa til meg i dag.

Hvor enn du vil, ser du ikke det… Det er der du skal!

Ha tro på deg selv; ellers har du ingen ting.

Kategorier:In general
  1. Ingen kommentarer så langt.
  1. No trackbacks yet.

Legg igjen en kommentar

