Hjem > Environment > Statsministerens nyttårstale

Statsministerens nyttårstale

Vi frykter at noe er galt med været.

Vi må ta vårt ansvar. Klimautslippene må ned. Norge påtar seg en pionerrolle når vi har bestemt at gasskraftverket på Mongstad skal ha rensing av klimagassen CO2. Vi skal gjøre dette mulig.

Da president Kennedy sa at amerikanerne skulle lande på månen innen 10 år, hadde ikke amerikanerne vært ute i verdensrommet. De kom til månen innen 10 år. De satte seg mål. Og de nådde målene.

Statsministerens nyttårstale 2007

Jeg var helt i sjokk da jeg satt og hørte på nyttårstalen fra Jens Stoltenberg. Nok en gang var det bare oppgulp og masse tomme ord. Etter en stund i talen kom statsministeren til «vi frykter at noe er galt med været», og jeg holdt på å tørne. Frykter vi det? At det er noe galt med været? Hvor var denne mannen da vi andre hadde naturfagstime? Vi frykter da ikke at det er noe galt med klimaet, vi vet det! Problemet er bare det at dette reflekterer hele regjeringens holdning til klima og utslipp. Vi lever i troen på at Norge er et så bra land; hvor vi bare har vannkraft og vi oppfyller Kyotoavtalen. Det er da ikke vi som forurenser! Dette er bare tull; vi kjøper masse kullkraft fra Danmark (selv om vi faktisk er selvforsynte med energi og eksporterer 12TW hvert år) og vi klarer slett ikke Kyotokravene. Vi er faktisk blant værstingene når det gjelder utslipp!

Sammenlikningen med USAs romkappløp klarer jeg ikke engang ta seriøst. Der gjalt det bare å putte nok penger og forskning inn i prosjektet, uten å tenke på økonomisk profitt, så ville de lykkes. Dette er Norges regjering tydeligvis ikke villige til å gjøre, og miljøet blir nok en gang taperen. Jeg kjøper ikke at de kommer til å forbedre noe som helst.

– Jens Stoltenberg har bidratt til et verre klima i hele 2006, med åpning av store havområder for oljevirksomhet og ja til forurensende gasskraft.

Bård Lahn, leder i Natur og Ungdom

Da Statoil Mongstads direktør var på besøk på skolen min og holdt et foredrag, spurte jeg ham om han kunne garatere at det planlagte gasskraftverket ville forhindre bruk av kullkraftverk. Jeg påpekte at Danmark, som Norge kjøper kullkraft av, bare kunne selge denne kraften til andre. Han måtte jo innrømme at det var en mulighet, ja.

Jeg finner det ekstremt skremmende at norske politikere ikke bryr seg nok om miljøet. For dem er penger fremdeles det viktigste – og noen av dem har opplagt ikke engang peiling på hvor alvorlig situasjonen faktisk er. Fordi om de ikke lever om 40 år, betyr ikke det at ikke jeg gjør det. Og for Guds skyld; Det er ikke været det er noe galt med!

Kategorier:Environment
  1. Ingen kommentarer så langt.
  1. No trackbacks yet.

Legg igjen en kommentar

