Hjem > In general > United 93

United 93

United 93 var mest av alt en utrolig tøff film. Ikke bare psykisk, men også fysisk. Jeg var varm, kald og så varm igjen, og hendene mine var stort sett klamme og kalde gjennom hele filmen. Men fy fader for en film!

Vi kjenner alle historien om United 93. Flyet, som det eneste i sitt slag, var det eneste som ikke nådde sitt egentlig mål den dagen, men som i stedet styrtet på et jorde utenfor Washinton D.C. Hvor passasjerene ringte hjem til sine kjære, var livredde, men som bestemte seg for å prøve gjøre noe med den håpløse situasjonen. Jeg er full av beundring for disse menneskene. Det er disse som er heltene, ikke de som stod på bakken og dirigerte jagerfly som aldri gjorde noen verdens ting. Om jeg noen gang kommer i en liknende situasjon, håper jeg at jeg også vil være så modig. Da filmen var ferdig var det stille i kinosalen. Det var ikke en lyd å høre, og alle var tydelig preget. Egentlig veldig fint, en bra måte å vise respekt på.

Det var enkelte ting jeg la spesielt merke til i filmen. Det mest opplagt var at gjerningsmennene var svært nervøse. Ikke bare på flyet, men også før. Om de virkelig var det kan man sikkert stille spørsmål om, men jeg tviler egentlig ikke. For meg virker det likevel rart å være nervøs overfor noe man er så sikker på. Om du vet noe, dypt inni deg, kjenner det i magen at noe er rett (selvsagt på deres egen syke måte her), er da man nervøs? Hvis du vet det er rett? Jeg tror ikke det. Det andre jeg la merke til var at mens passasjerene bad til Gud om at det måtte gå bra, ba terroristene til Allah om det måtte gå bra. Alle ba. Tro er mektig.

Ikke bare var filmen en utrolig vekker, men den er også uten tvil en veldig viktig film. 11. september 2001 er en dag vi alle kommer til å huske. Jeg husker dagen som om det var i går; Jeg kom hjem fra skolen, tok på tv og tenkte at «sender de film nå?». Men det var slett ikke ingen film, det var live fra New York.

Kategorier:In general
  1. Ingen kommentarer så langt.
  1. No trackbacks yet.

Legg igjen en kommentar

