Hjem > In general > Den smittsomme latskap

Den smittsomme latskap

Jeg vet ikke med dere, men jeg bli i hvert fall kraftig provosert av alle snylterne som befinner seg i Norge. Norge har mye bra med seg; Vi har gratis skole og sykehus og det er noen som tar vare på deg om du skulle falle utenfor. Så hva er da galt? Problemet er at disse tingene slett ikke er gratis. Når du og jeg jobber, skatter vi av inntekten for at vi alle skal få disse godene. Det er helt greit. Jeg vil gjerne betale litt til staten så de kan gi meg veier og sykehus – men er det det som skjer?

I Norge bor det ca 4.500.000 mennesker. Vi jobber gjennomsnittelig minst av alle i Europa, og ca 1/3 av landets arbeidsstokk er uføretrygdet (altså 1/3 av de som kunne vært i jobb, vi snakker da ikke om gamle mennesker eller barn og unge). Det betyr at de resterende 2/3 betaler for den ene tredjedelen – i tillegg til det de ellers ville betalt for. Denne ekstrautgiften er penger som blant annet går til trygd for disse menneskene. Trygd mange av dem slett ikke trenger!

Men er det virkelig sånn? Noen av dem ville helt klart ha jobbet, men kan enten ikke på grunn av sykdom eller får ikke en jobb som passer for dem. Har du ryggskade er det klart du ikke kan være sykkelbud. Jeg mistenker riktignok at enkelte slett ikke vil ha seg jobb, de trives som snyltere, og så klager de over at de ikke får nok penger hver måned. Mange av dem er også tiltaksløse og vil ikke ta de jobbene de blir tilbudt. Disse menneskene kan aldri unne seg luksus, de kan aldri kjøpe det nyeste nye av det hotteste, og de kan aldri reise på ferie. Er det rart da? Skal jeg betale for det og?

Svært mange mennesker i Norge stemmer på partier som ligger på venstresiden av skalaen. Partier som vil at «de rike» i Norge skal betale mer skatt, for «det er mest rettferdig». De virkelig rike i Norge er slettes ikke de som betaler for gildet, det er det middelklassen som gjør. For Kjell Inge Røkke betyr en liten skatteøkning svært lite, men for oss vanlige, som jobber jevnt og trutt, for oss betyr en skatteøkning mye. Det hele koker ned til en ting; Hvordan kan mange hundre tusen nordmenn synes det er greit at de jobber, sliter og skatter ekstra mye, for å fø på flere tusen mennesker som kunne ha jobbet? Er det rett?

Kategorier:In general
  1. Even
    juli 30, 2006, kl. 03:30

    Jeg vet ikke om det er så mange som misbruker systemet som du mistenker, men jeg er i alle tilfeller veldig glad for å bo i en velferdsstat. Jeg betaler gladelig skatten min i trygge og gode Norge, når staten til gjengjeld tar vare på meg. Jeg syns selvfølgelig ikke det er greit at folk snylter, men jeg ser ikke på en reduksjon av velferdsapparatet som noen god løsning. Jeg finner tanken på å bo i et samfunn som er mer preget av kapitalisme, klare klasseskiller og en mindre involvert stat…mer eller mindre motbydelig.

    mvh
    Even

  2. lars
    august 23, 2006, kl. 22:13

    jeg kjenner til flere snyltere, og irriterer meg over det like mye som deg. det er faen ikke gøy å jobbe hver dag..

  1. No trackbacks yet.

Legg igjen en kommentar

