Hjem > In general > Jenter og militæret

Jenter og militæret

Jeg kom inn i en diskusjon i går, som etterhvert ble ganske heftig. Vi snakket om jenter og militæret, og personen jeg diskuterte med var svært negativ. Rart egentlig, ettersom han selv har vært utenlands og representert Norge.

Det norske forsvaret sier de gjerne vil ha jenter inn i militæret. Alle brosjyrer om forsvaret, eller på deres nettside, ”reklamerer” med jenter i tjeneste. Som vanlige menig, matros eller MP eller noe annet. Utad vil altså det norske forsvaret ha flere jenter, likevel sitter en offiser (nå ikke lenger i aktiv tjeneste riktignok) og sier at han ikke vil anbefale noen jenter å gå inni militæret, og at alle de jentene han hadde møtt hadde angret på avgjørelsen sin. At miljøet var for tøft for dem, guttene barnslige og ord som ”kvotering” brukt som anklagelser. Hvem er det som har, eller er, et problem om dette er sant? En elev blir bare så god som læreren er, heter det. En soldat vil altså ha (noen av) de samme holdningene som sin overordnede. Det er befalets ansvar at soldatene ikke behandler jenter som annenrangs soldater. Om jenter må være dobbelt så flinke som gutter for å bevise at de har en plass der, er forsvarets problem – et problem de utad vil gjøre noe med, men som (noen av) offiserene ikke ser ut til å være interessert i.

Forsvaret er helt klart et miljø laget av menn for menn, og det har visse ulemper for en jente. Jeg har aldri selv vært i forsvaret, men det er altså respons som dette jeg blir møtt med når jeg nevner at jeg kunne tenke meg det en gang. At noen ikke liker seg militæret, er ikke å stikke under en stol, men det er uavhengig av hva de har mellom beina.

La oss ta et lite tankeesperiment. La oss si forsvaret var laget av kvinner, for kvinner og at alt av utstyr var laget for mindre kropper med bredere hofter. Geværer ville vært mindre, sekker og sko smalere, og buksene bredere i livet og kortere i beina. Ting som mensen var helt greit (og sorry meg gutter; i dag er det ingen jenter som trenger å ha mensen om de ikke ønsker det), det samme var den lavere høyden. I dette systemet ville menn bli sett på som lite egnede fordi de ikke ville passe i utstyret, og de ville jo være så lett å se i terrenget – de er jo så store! Høres det sykt ut? Det omvendte eksisterer jo allerede. Og ikke gi meg en leksjon om bedre fysikk, fordeler ved å ha en penis eller annen tullete argumentasjon. Alt går om man virkelig vil.

Alle jentene, uten unntak, jeg kjenner som har vært i militæret har hatt det kjempebra. Da trass i at ikke alle offiserene ser ut til å ønske det.

Kategorier:In general
  1. hgg
    oktober 16, 2006, kl. 21:28

    Dette er nørdete de fleste jenter tenker bare på neglene sine. Det er redde for å brekke en negl hvordan tror du de ville klart seg i militæret da a?? :P

  2. desember 27, 2009, kl. 21:17

    Jeg er jente og jeg har lyst inn i militæret :) Tenk for et flott år,fått trent, fått litt mer muskler og bedre kondis. Og være omringet av menn 24/7, hehe. Ser ingenting negativt med det egentlig!

  3. Johne876
    mai 5, 2014, kl. 02:32

    I conceive you have remarked some very interesting points , regards for the post. dkcfaddbcbfg

  1. No trackbacks yet.

Legg igjen en kommentar

