Hjem > Martial Arts > 1. Dan-2

1. Dan-2

Etter å ha vært dårlig siden jeg stod opp, var det i går kveld klokken seks klar for gradering. Først var det noen av min elever, sammen med (min bedre halvdel) Kjetils elever. De tre av mine som var oppe bestod! Gratulerer folkens, og godt jobbet! :-)

Etter ca tre timer med venting, det var selvsagt forsinkelser igjen, var det tur for oss. Bandae Goro Chagi var et kapittel for seg selv (uff uff uff), men jeg fikk ros for både mønstrene mine og den arrangerte sparringen. På grunn av liten tid ble det ikke noe sparring, knusing eller push-ups. Litt skuffende med sparringen og push-upsene – jeg hadde jo gledet meg til å «kick some ass». ;-) Men cheifen var fornøyd, så er det i hvert fall sommerferie!

Kategorier:Martial Arts
  1. oktober 9, 2006, kl. 21:18

    Hei! Artig å følge litt med på hvordan du beskrev treningsleiren, men det jeg lurte på var graderingssystemet i tkd. Selv har jeg trent judo i 23 år, og der er det et system i Japan som er omtrent slik: hvitt, brunt, svart, rødt/hvitt, rødt. I Norge er det gult, oransje, grønt, blått, brunt, svart, rødt/hvit og rødt.

    Får inntrykk av at ulike tkd-klubber har et enormt antall belter før de oppnår svart belte. Stemmer det? Hvis jeg fikk et eller annet svar kunne jeg kanskje forbedret en artikkel jeg skrev for en stund siden: Beltegrad.

  2. oktober 10, 2006, kl. 10:55

    Hei,

    Det finnes to «stilarter» innen Taekwon-Do, organisert i to hovedorganisasjoner: ITF og WTF. Kort fortalt (tror jeg må lage et eget post om dette) tilhører ITF Nord-Korea og WTF Sør-Korea. WTF er også den stilarten som finnes i OL. WTF er en paraplyorganisasjon, hvor klubber mer kan kjøre sitt eget løp mht. til gradsystemet og pensum til hver grad. Felles for WTF er likevel at de har andre teknikker, teknikknavn og mønster enn ITF. Det er veldig komplisert dette her, og det har vært mange, mange krangler opp gjennom tidene om organisasjonene.

    Gradsystemet i NTN som jeg trener i (som nå har blit med i ITF) er som følger: hvitt, gul stripe, gult, grønn stripe, grønt, blå stripe, blått, rød stripe, rødt, en svart stripe, to svarte striper og tre svarte striper. Mer info kan finnes her.

    Jeg skal skrive et eget post om dette så snart jeg får tid – for det er veldig forvirrende. :-)

  3. oktober 10, 2006, kl. 20:08

    Takk for informasjon. Det var ikke så uklart som jeg trodde, og det er jo en fin logikk i systemet med at et «helt belte» følger et med stripe. Virker som om hele poenget med dette er å gjøre progresjonen litt langsommere, evt. gjøre det lettere å gradere til nytt belte.

    Hvor ofte er det graderinger? I judo er det en gang i halvåret fram til blått omtrent, og deretter et eller to år mellom beltene. (Dangrader går det flere år mellom hver gang man kan gradere til.)

    Skriv gjerne en egen sak på dette en eller annen gang i framtida:-)

  4. oktober 10, 2006, kl. 20:57

    På «normale» grader er det gradering til jul, påske, sommer og eventuelt på sommerleir. Man kan altså maksimalt gradere seg fire ganger i året. Men, dette forutsetter selvsagt at instruktøren har gitt klarsignal. Fra rødt m/ tre svarte triper til 1. Dan er det en minimumstid på ni måneder. På Dan er det spesielle regler for hver grad, f.eks. er det tre delgrader på 1. Dan som hver krever en minimumstid på seks måneder. På 2. Dan er denne minimumstiden ni måneder. Progresjonen går altså saktere og saktere.

    Mitt inntrykk av Judo (og Ju-Jitsu) er at det tar lang tid mellom hver grad, og at det å ha svart belte i hvert fall indikerer rundt ti år med trening. Minimumstiden i NTN er kun 4 år.

    Kjempebra å få respons som dette forresten. Trodde nesten ingen leste mine innlegg om kampsport, jeg. :-)

  5. oktober 10, 2006, kl. 21:53

    Jeg graderte til 1. dan etter 6 år. Jeg kunne ha gradert et år tidligere hvis jeg hadde vært gammel nok :P

    God blog og god blogging!

  1. No trackbacks yet.

Legg igjen en kommentar

