Hjem > Computers > ls with color output (how-to) part II

ls with color output (how-to) part II

Det å få fargene til å virke skikkelig med den nye ls-en viste seg å være litt problematisk, noe jeg også kom på da jeg skulle redigere environment.mine-filen min. Men, endelig ser det ut til at jeg har funnet ut hvordan det kan gjøres for at det skal fungere skikkelig.

La oss ta for oss mapper (directories), som er satt til å være mørkeblå som standard (som vist her). Altså, er det satt opp slik:

di 01;34

34 symboliserer at fargen skal være mørk blå, noe jeg i min gamle environment.mine-fil hadde satt opp sånn:

# directories (blue)
setenv LS_COLORS 'di=01;34'

Noe jeg enda ikke helt har funnet ut av, er hvorfor dette ikke fungerte. Fargen på mappene ble vitterlig blå, men ingen av mine andre lignende setninger for filer, tekst, linker osv, fungerte som de skulle. Jeg antar derfor at fargen på mappene kun ble blå fordi standardfargen ble gitt.

Selv om det vitterlig skal gå ann å sette fargene på denne måte, har jeg funnet ut av det fungerer (uten unntak!) om man setter alt på en linje. Her er min environment.mine-fil:

# settings for colors in the Terminal (tcsh)
# last edited by ~kristy on May 30 2006

# sets the colors for the files, directories,
# links etc. (needs to be on one line!)
setenv LS_COLORS 'no=00:fi=01;33:di=01;34:ln=01;36:pi=40;33:so=01;35:

Selv om jeg har plassert dette i environment.mine, kan det også godt plasseres i .tcshrc. Husk da å ha med et linjeskift (enter) helt på slutten.

Og sånn kan det se ut:
LS_COLOR

Et lite triks til slutt. Når man skal endre innholdet i filen (da enten .tcshrc eller environment.mine) kan dette selvsagt gjøres via Terminalen i en teksteditor som pico, vi eller andre. Men, de kan også redigeres i grafiske teksteditorer som TextEdit. Fra Terminalen kan du åpne gitte filer med gitte programmer ved hjelp av open, for eksempel:

open -a TextEdit environment.mine

eller

open -a XCode .tcshrc

Kategorier:Computers
  1. Ingen kommentarer så langt.
  1. No trackbacks yet.

Legg igjen en kommentar

