Hjem > Programming > shell issues

shell issues

Jeg var mildt sagt veldig frustrert etter å ha forsøkt å programmere et shellscript – uten annet resultat enn å bare få feilmeldinger. Jeg gjorde filen kjørbar på vanlige måte:

chmod a+x filnavn.sh
Og prøvde å kjøre det som vanlig:
./filnavn.sh
Dette gav meg ingen ting annet enn:
tcsh: filnavn.sh: Command not found

Selv noen av mine gamle script gav meg det samme, og jeg skjønte absolutt ingen ting. Etter en lang stund demret det for meg.. Jeg hadde for ikke lenge siden programmert noe C++ som senere skulle over på PCen min. Jeg hadde derfor satt linjeendingene i XCode til å være CR/LF (Windows), noe Mac OS X ikke akkuratt likte. De andre scriptene jeg hadde prøvd med hadde jeg også åpnet, sånn at det hadde blitt noe tull med linjeendingene også i de filene. Så folkens, husk å sett linjeendingene i shellscript til å være LF!

Eksempel på shellscript:

#!/bin/sh

# testscript.sh
# prints out some info about the current user
# ~kristy 280506

# username
echo "You are logged in a $USER"

# home directory
echo "Home directory is $HOME"

# number of processes (this needs to be on one line)
num=`ps aux | grep $USER | cut -c 11-15 | wc -l | cut -c 7-`
echo "$USER is running $num processes"

Gjør scriptet kjørtbart og kjør det som vist over. Output kan for eksempel være:
You are logged in a kristy
Home directory is /Volumes/home
kristy is running 23 processes

Kategorier:Programming
  1. Ingen kommentarer så langt.
  1. No trackbacks yet.

Legg igjen en kommentar

