Hjem > Computers > MPC8280

MPC8280

Som litt «svar på tiltale» fikk jeg i går et godt eksempel på at PowerPC-prosessoren slett ikke er helt passé. Jeg var på et foredrag hvor en fra Ericsson Axxessit, Harald Nordgård-Hansen, og fortalte om Telecomutstyr. Veldig interessant og uhyre aktuelt – som alle ting relatert til teknologi er. Selskapet utviklet bokser som kan kommunisere både via Telecom-nettverk og datanettverk. Mye av informasjonen som ble presentert var for avansert for meg men, poenget mitt et; Ett av deres produkter, METRO, en stor boks som kommuniserer på aldri så mange forskjellige måter, kjører en MPC8280. Fordragsholderen sendte rundt et defekt kort, det var mange kort i boksen, men dette var altså det eneste med en microprosessor på, og det slo meg med en gang at det var noe kjent med navnsettingen «mpc». :-)

Specs fra MPC8280:

  • PPC 603e
  • 128K ROM
  • Ytelse
    • 333 MHz CPU, 250 MHz CPM, 83 MHz bus
    • 450 MHz CPU, 300 MHz CPM, 100 MHz bus
    • Mindre enn 2W ved full ytelse, 1.5V
  • 64-bit 60x bus, 32-bit Local / PCI bus

Den har forøvrig ingen AltiVec!

Kategorier:Computers
  1. Ingen kommentarer så langt.
  1. No trackbacks yet.

Legg igjen en kommentar

