Hjem > Computers > Datamaskiner

Datamaskiner

De aller fleste blir sjokkert når de finner ut hvor mye datautstyr jeg faktisk har (så derfor forteller jeg det til svært få). Uansett, jeg tenkte jeg skulle «geeke» meg litt nå og liste opp alle datamaskinene mine.. ;-D

    Modellnavn (datamaskinnavn)

  • Macintosh Classic (XO)
  • Macintosh Classic II (Apollo)
  • PowerBook 160 (PowerBook)
  • Performa 6200 (The Junk)
  • PowerMac 7300 (Montana)
  • PowerMac 8200 x 2 (ServerTower & StarGate)
  • PowerMac G3 (Mr. Ritchie)
  • PowerMac G4 (Neptun)
  • SparcStation 5 (Sparcy)

Mr. Ritchie er selvsagt oppkalt etter en av mine helter, nemlig Dennis Ritchie. Dennis Ritchie har gjort en masse bra, bla. skrevet språket C sammen med Brian Kernighan. Han bidro også til Ken Thompsons utvikling av språket B og påvirket utviklingen av BCPL (begge forgjengere til C), ALTRAN og Multics. I tillegg var han med å skrive operativsystemet UNIX. Om hvorfor han skrev C, svarte han: «it looked like a good thing to do». Herlig! :-D

En annen artig ting med datamaskinene mine er at de alle kjører (i hvert fall noen lunde) forskjellige OSer. Mr. Ritchie kjører for eksempel Rhapsody, et operativsystem opprinnelig skrevet av NeXT Inc. NeXT ble kjøpt av Apple på nittitallet og OSet de hadde skrevet vokste først til Mac OS X Server (Rhapsody 5.6 == Mac OS X Server 1.2) og senere til Mac OS X. Sparcy kjører OpenStep, også utviklet av NeXT.

Da jeg brandt ut CDer med Rhapsody på (nei, du kan ikke få en kopi) laget jeg forskjellige cover. Hvordan originalcoveret så ut aner jeg ikke, men mener det var noen tannhjul på de (som senere gikk over til å blir logoen til WebObjects, om jeg ikke tar helt feil). I hvert fall, her er et av mine forslag. Kankskje man forresten ikke burde vært så overrasket over at Apple så tilsynelatende lett klarte å lage en x86-versjon av Mac OS X. Frameworket kommer jo fra NeXT og NextStep kjørte både på x86, PPC og SPARC.

Kategorier:Computers
  1. Ingen kommentarer så langt.
  1. No trackbacks yet.

Legg igjen en kommentar

