Hjem > Computers > Apple & Intel

Apple & Intel

Det skuffer meg enda at Apple valgte å brukte Intel sine prosessorer i sine nye Macer. Jeg klarer ikke helt å sette fingeren på om jeg er skuffet over at det ble Intel eller om jeg bare er skuffet generelt over at Macer ikke lenger er PowerPC-baserte maskiner – som de alltid har vært så lenge jeg har vært Macbruker. Jeg innser jo at om IBM ikke klarte å lage G5en verken så rask eller stabil (f.eks. med henhold til varme) som de hadde lovet, at Apple måtte bytte prosessor og at det kommer oss brukere til gode. Men hvorfor x86 og hvorfor Intel? I det lengste håpet jeg at Apple hadde investert tid og penger i noe nytt, og de har vel kanskje også delvis det, men det er likefult x86 brikker i Macene nå. x86 og PowerPC, eller kanskje jeg bør si RISC og CISC, er jo ikke så forskjellige fra hverandre lenger som de var på nittitallet, men det er likevel en vesentlig forskjell i designet.

PPC vs. x86, fordeler:

  • Lik størrelse på alle instruksjonene, 32 (< G5) eller 64 bits (G5) brede som tar en klokkesyklus å utføre.
  • 3+ operand instruksjoner. Betyr at man kan jobbe med tre registre samtidig, uten å endre mer enn ett. F.eks. blir instruksjonen x = y + z slik:

    PowerPC
    add r4,r5,r6 ; r4 = r5 + r6

    x86
    mov ax,bx ; ax = bx
    add ax,cx ; ax = cx + ax

  • Støtte for Big- og Little Endian. Kan til og med endre dette under kjøring!
  • Mange registre, 32 eller 64 bits brede, f.eks. GPRs og FPRs.
  • Velocity Engine. 128 bits bredt SIMD (Single Instruction, Multiple Data) register som brukes ved grafikkmanipulering, f.eks. av Photoshop.
  • Pipelining og superskalaritet, dvs. minimum «venting» (stalling) av tilgjengelige resurser. Spekulativ utførelse (branch prediction) er også brukt.
  • Optimisert kompilator, som optimiserer for å unngå venting.

Den nye prosessoren heter «Dual Core» og brukes så langt bare i iMacen og den nye PowerBooken kalt MacBook (teit navn!). Det er altså ikke en «vanlig» Intel prosessore ala Intel Pentium 4, som er plassert i Macene, men det er likevel er prosessor som er bygget på noen av de samme prinsippene som Pentium-chipene. Jeg prøver ikke å si at den nye prosessoren er dårlig (selv om det nok virker sånn ;-)), men det skuffer meg at PowerPC prosessoren, som jeg genuint syns er basert på geniale prinsipper, nå synes å være passé, i hvert fall i følge Apple. Men det er vel kanskje sånn, at «nothing gold can stay».

Litt synd er det også at IBM ser ut som «syndebukken» i dette spillet. IBM har gjort mye bra opp gjennom tidene, men kan du peke på en ting de har fått cred for?

Edit: Jeg løy da jeg skrev at Macene har vært PPC-basert så lenge jeg har brukt dem. M68k forsvant visst fra hodet da jeg skrev det.. ;-)

Kategorier:Computers
  1. Ingen kommentarer så langt.
  1. No trackbacks yet.

Legg igjen en kommentar

